Shelly dimmers fungerar inte.

Diskussioner runt WiFi-baserade brytare och dimrar hör hemma här
Här kan du köpa brytare: https://www.m.nu/wifi-natverk/rela-wifi
Här kan du köpa dimrar: https://www.m.nu/wifi-natverk/dimmer-wifi
Användarvisningsbild
Lillhultarn
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 maj 2020, 08:16
Ort: Hällingsjö

Shelly dimmers fungerar inte.

Inlägg av Lillhultarn »

Hej,
Jag kör ett OpenHAB-system med Vera Lite controller som subcontroller via REST för Z-Wave-utrustning, ett växande antal Sonoff mini's och nu ett försök till addition av Shelly dimmers i mitt växande system. Som nätverk har jag Ubiquiti 2 st switchar med PoE och 4 accesspunkter med mycket god täckning för alla platser i min fastighet.

Köpte 2 st Shelly dimmers från m.nu 15/3 där målet är att en dimmer ska reglera en LED-inverter (fram- och bak-kantstyrning, vilket som) och en dimmer ska reglera ett antal LED-plafonder (bak-kant).

Den första dimmern, till LED-invertern, har jag satt i en DIN-skene-adapter på en DIN-skena i en "central" innehållande endast styrutrustning (inte avsett att ha säkringar i den, endast DIN-skenorna). Avsikten med denna dimmer är att styra den endast via MQTT så cloud är avstängt i den.
Dimmern visar sig efter anslutning till 240V i mitt nät som shellydimmer-NNNNNN och jag kan manövrera den via MQTT.
Ingen anslutning till någon av ingångarna I1 eller I2 är planerad eftersom den går att styra med MQTT, enligt information på Shelly.

Den andra dimmern ligger fortfarande ouppackad.

Problemet jag har är följande:
Om jag lämnar dimmern i läge ON går den inom en timme i OFFLINE och går inte längre att manövrera via MQTT förstås.
Om jag lämnar dimmern i läge OFF tar det 4-5 dygn varefter den går OFFLINE och går inte längre att manövrera via MQTT.

Syftet med dessa Shelly dimmers försvinner totalt om de inte går att styra från min OpenHAB - vilket jag inte lagt till stöd för ännu.
Dvs - Shelly dimmers verkar inte fungera som tänkt.

/Mike
Användarvisningsbild
bertilson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 dec 2009, 11:41
Ort: Borås

Re: Shelly dimmers fungerar inte.

Inlägg av bertilson »

Hej

Har också haft problem shelly dimmer, men i mitt fall dog den efter initiala konfigurationen. LED:en bara blinkar långsamt, och den svarar inte alls på reset. Mailade lite mef shellys support, och fick väldigt bra service där, de rådde mig att returnera den.

I ditt fall funderar jag på om dimmern kan bli överhettad, ocj då stänga av sig, vad har den rapporterat för temp?

Annars kan jag verkligen rekommendera att kontakta Shellys support på support@shelly.cloud
Användarvisningsbild
Lillhultarn
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 maj 2020, 08:16
Ort: Hällingsjö

Re: Shelly dimmers fungerar inte.

Inlägg av Lillhultarn »

Hej,
Temperaturen ligger mellan 39 och 42 grader C och varierar väldigt lite.
En omstart - efter att ha varit OFFLINE i 12 timmar - ger denna status:

{"wifi_sta":{"connected":true,"ssid":"Lillhult","ip":"192.168.11.209","rssi":-55},"cloud":{"enabled":false,"connected":false},"mqtt":{"connected":true},"time":"08:22","unixtime":1589962960,"serial":1,"has_update":false,"mac":"F4CFA2D3EF73","lights":[{"ison":false,"has_timer":false,"timer_remaining":0,"mode":"white","brightness":100}],"meters":[{"power":0.00, "is_valid":true, "timestamp":1589962960,"counters":[0.000, 0.000, 0.000],"total":0}],"inputs":[{"input":0},{"input":0}],"tmp":{"tC":39.15,"tF":102.47, "is_valid":"true"},"calib_progress":0,"overtemperature":false,"loaderror":false,"overload":false,"update":{"status":"idle","has_update":false,"new_version":"20200309-104554/v1.6.0@43056d58","old_version":"20200309-104554/v1.6.0@43056d58"},"ram_total":48112,"ram_free":36428,"fs_size":233681,"fs_free":130771,"uptime":87}

Jag har funderat på att konfigurera även nummer 2 som ersättare till den första dimmern för att se om även den lägger av. Har jag tur fungerar den som den ska.

/Mike
Användarvisningsbild
bertilson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 dec 2009, 11:41
Ort: Borås

Re: Shelly dimmers fungerar inte.

Inlägg av bertilson »

Hej Mike


Fick du igång din dimmer någon gång?

Tycker att statusmedellandet ser bra ut.
christer.gustavsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 feb 2021, 08:05

Re: Shelly dimmers fungerar inte.

Inlägg av christer.gustavsson »

Hej!

Jag skulle ha läst dessa forum trådar förut, har en shelly 2 dimmer som inte heller funkar. Röd led slockar efter ett tag. Sätt på webben att de varit övertemp-problem med dessa.

Som tur är håller jag på med att testa ut det jag behöver till nya huset :)

Har provat med en design light: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/stat ... 1507911359

Provat calibrering leading och trailing edge - leading ger för hög temperatur.

Skall gå över till plejd eller Z-wave...
Skriv svar