WMR100N - vinklad USB mini

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tjomme
Wannabe

WMR100N - vinklad USB mini

Inlägg av tjomme »

Jag har just börjat leka med min nya Oregon Scientific WMR100N och det känns hyfsad. Visserligen är den klumpig och jämfört med ingenjörskonsten bakom iPhone är den ett skämt, men den verkar funka hyfsat.

Jag hade tänkt att ha den stående på en smal hylla i köket men upptäckte snabbt att de som designat stationen satt USB-kontakten på sidan. Strömkablen sitter snyggt under men USB-kabeln sticker ut som ett skämt på sidan!

Jag har letat efter en vinklad USB mini för att kunna smyga unda kabeln lite smidigt men det verkar hopplöst att hitta. Har någon lyckats hitta en passande kabel?

Ett alternativ är givetvis att ta fram lödkolven och modifiera den så att man får ut en kabel i botten, men det tar emot att löda sönder en helt ny grej.

Är det normalt att stationen tjuter när man tänder bakgrundsbelysningen?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: WMR100N - vinklad USB mini

Inlägg av elf98 »

Finns adaptrar 90graders adaptrar på EBay för några tior ink frakt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: WMR100N - vinklad USB mini

Inlägg av Dowser »

Jag har letat efter en vinklad USB mini för att kunna smyga unda kabeln lite smidigt men det verkar hopplöst att hitta.
Diskreta USB-kablar är ofta ett problem ja.

Det finns som elf98 säger vinklade mini-USB kontakter/kablar att få tag på.
Nackdelen är att ingen av dem är speciellt liten ändå, då de ju har en rejäl plastbit för dig att hålla i när du tar i och ur kabeln.

Om du inte tänker koppla i och ur den dagligen skulle jag istället attackera en gammal mini-usb kabel som du kan tänka dig offra och plocka ur själva kontakten på den. Sen löda dit (i vinkel från början givetvis) en tunn (helst partvinnad) kabel i lämplig färg direkt på kontakten och ansluta en vanlig usb-kabel i andra änden. Sen kan det vara lämpligt med något varv tejp, flytande plast, lack eller liknande som isolering, även om det inte är ett *absolut* krav. På så vis får du garanterat den mest diskreta kabeln som går att få, utan att modifiera stationen.
Men den blir rätt klen, så förr eller senare finns risken att du får plocka ur kontakten med en liten tång eller pincett och göra om lödningarna, men det är kanske ett acceptabelt problem?
Är det normalt att stationen tjuter när man tänder bakgrundsbelysningen?
Menar du att den piper till i någon högtalare i samband med att bakgrundsbelysningen går på, eller hör man ett högfrekvent pipande/ilande ljud under hela tiden när bakgrundsbelysningen är aktiv?
I det senare fallet låter det som en komponent till strömmatningen av bakgrundsbelysningen inte riktigt håller tillräcklig kvalitet. Men då jag inte har en WMR100N själv så vet jag inte om den är designad så eller om det bara är ditt exemplar. Förhoppningsvis får du svar här snart.
Skriv svar