Input på mitt enkla system

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Loranga
Tar hemautomation på allvar

Input på mitt enkla system

Inlägg av Loranga »

Hej,
Jag har nyligen skaffat hus och tänkte ta upp en gammal familjetradition med att mäta temperaturer osv. (farfar förde väderstatistik under flera decennier...)
Jag är i första hand ute efter att mäta temperaturen och luftfuktigheten inne och ute samt i garaget. Ett absolut krav som jag har är att jag ska kunna få in data till Excel för att kunna bearbeta den senare. Däremot är det inget krav att jag ska kunna se mätningarna i realtid. Vad jag tänkt mig är att skaffa en Wp1400 som verkar vara ganska prisvärd för att mäta ute och inne temperaturer samt en EL-USB-2 datalogger (http://www.lascarelectronics.com/temper ... logger=102) som får ligga och mäta i garaget. Vad tror ni om denna lösning?
Iof verkar ju någon form av 1-wire lösning vara det bästa då jag även skulle kunna lägga in mätning av elförbrukning men jag har försökt läsa på om det och inte hittat någon lösning som inte innebär att man har en server ståendes + att det verkar vara en del pyssel med att få det att få det att fungera.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Re: Input på mitt enkla system

Inlägg av KungenAvPeking »

"Enkla system" säger du i rubriken och jag kan hålla med om att själva systemet och dess installation är enkelt!
Men min egen erfarenhet av projekt i stort (är själv ny på just väder biten) är att det kanske är dumt att satsa
på "enkel installation", när det vore smartare att satsa på "enkelt användande".

EL-USB-2 Texten säger:
and download the stored data by plugging the module straight into a PCs USB port
Låter ju enkelt och bra, visst, men i ärlighetens namn, när kommer du att vilja jobba med dessa data?
Själv får jag alltid lusten, när jag har en timme över på kvällen, när barnen gått och lagt sig. Ofta när det hänt
något som påminner mig om att jag har projektet igång, i det här fallet borde extremt väder vara en "trigger"...
Inte så kul att slita på sig ytterkläder, knalla ut till garaget och hämta loggern...
När du sedan laddat ner data, så ska den ut i garaget igen, annars gör den ju ingen nytta tills nästa gång...

Nä, jag är mer inne på ett system som går att läsa av på distans, må det vara 1-wire eller trådlöst med någon
väderstation. Men sen är ju jag en "byggare" eller "problemlösare", som nästan tappar lusten med projektet
när allting funkar som det ska. :oops:
1-wire lösning vara det bästa då jag även skulle kunna lägga in mätning av elförbrukning
"skulle kunna" är ju just den viktiga biten där, du kan börja med temp (det har jag gjort), sen fortsätta med
luftfuktigheten och när du känner dig lite varm i kläderna, så kan du fortsätta med div. andra roliga saker
(LCD-display, elförbrukning, vatendjup i brunnen, snödjup, vind, panntemp osv osv osv...)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Användarvisningsbild
Loranga

Inlägg av Loranga »

Tusen tack för dina kloka synpunkter.
Jag ska nog börja att snegla lite på 1-wire men jag tycker att "tröskeln" verkar vara rätt hög. Dels verkar det vara en djungel med olika komponenter och benämningar på dessa samt att det krävs någon form av linux burk som står och surrar. Men det är nog hundra gånger roligare och mer användbart bara man kommer igång...
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jag är inne på samma spår som föregående talare, tänk igenom lite innan, det kan vara värt det i slutändan. Sen är det givetvis beroende på ditt intresse att "pilla" med grejerna.

1-wire är otroligt flexibelt och förhållandevis enkelt. Om du väljer det så har du en stor fördela att du kan fråga här på forumet och få svar, många som använder det. Det behöver absolut inte vara linux för att kunna köra 1-wire, men måste du ha någon sorts burk/server igång 24/7. Finns både enklare och lite mer krävande program att välja. Kolla här för lite alternativ.. http://www.temperatur.nu/forum/www-m-nu ... t1040.html
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Skummade igenom också. Tycker också du ska sattsa på nåt som är enklare att bygga ut som 1-wire. FInns en uppsjö av programvaror för detta endamål. Linux som Windows.

Och kompetensen på bl a detta forumet är enorm så hjälp finns att tillgå när du kör fast! :D

Sedan finns det nåt bättre än att kunna se när ens sambo har stått i dushen och gjort av med 150 liter vatten och 5% av ens energi i acktankarna? :wink: :)
Skriv svar