CO2-mätare, nätet får spel

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Daimen
Tar hemautomation på allvar

Re: CO2-mätare, nätet får spel

Inlägg av Daimen »

Nu har jag dragit lite nya kablar och delat upp allt på tre nät och kopplat in hubben.
Med hubben inkopplad får jag inte kontakt med ett enda nät/givare. Jag har provat att köra ett nät åt gången i hubben men ingen skillnad. Vid nåt tillfälle har jag sett usb-adaptern flasha till i OneWireViewer med det är allt. Nu pratar vi inte den gamla s**tkabeln och sträckan på näten är inget problem. De tre näten i sig fungerar fint om jag kör dem ett och ett direkt i usb-adaptern.

Fattar inte vad det är som strular så fort jag ska spänningssätta nätet med separat matning, hade ju samma problem med injektorn. Ska hubbens powerlampa lysa med endast eliminatorn inkopplad? För mig tänds den först när jag ansluter usb-adaptern till main (jag antar att det är till main adaptern ska). Det ska väl inte spela någon roll om jag kopplar in näten på aux channelx eller main channelx?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Hubben skall lysa så fort du ansluter spänningsmatning till den!

Vad använder du för batterieliminator? Lyser spänningsinjektorn med samma batterieliminator?

Sen vet jag inte om OneWireWiever har stöd för hubben...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen

Inlägg av Daimen »

Batterieliminatorn kommer från dig https://www.m.nu/batterieliminator-12v-05a-p-55.html

Spänningsinjektorn lyser faktiskt inte med denna eliminator. Ska rota lite i förrådet och se om jag kan hitta en annan 12 v som jag kan testa med. Måste det vara just 0.5 A?

Jag har provat hubben mot Msure också och den hittar heller inget nät.
Daimen

Inlägg av Daimen »

Jag såg nu att eliminatorn var delningsbar längst fram i "kontakten" som ansluts till hubben. Tog isär och stoppade i den igen och nu lyser powerlampanm mpste ha varit nå glapp i anslutningen. Då kan jag testa lite igen, återkommer.
Daimen

Inlägg av Daimen »

Fungerar fint.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Så allt är frid och fröjd nu? Allt hittas på nätet?

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen

Inlägg av Daimen »

Allt hittas.
Behöll den gamla slingan intakt och byggde ett nytt nät för CO2-mätaren och ytterligare ett för räknaren/Led-pulsdetektorn. Drog dessutom upp tre extra kablar på vinden när jag ändå borrade mig igenom innertaket om jag får för mig att komplettera med mer grejer. Jäkla smidigt med en hub, krävs inte lika mycket planering längre :D

Nu ska jag bara försöka få till en graf för elövervakningen.

off topic:
Jag läste någonstans om någon som övervakade sina råttfällor via Onewire. Låter häftigt och det kanske man kan ge sig på tänkte jag när jag idag satt och laddade råttfällorna på vinden för första gången (har bara bott i huset 1 ½ månad). För en timme sedan när jag i godan ro sitter i soffan så hör jag uppifrån vinden att det brakar till. Tror för ett ögonblick att något måste ha ramlar ner men kan inte begripa vad. Nån sekund senare tar det fart, låter som någon kutar runt där uppe med en gren dragande efter sig, sambon till mig - vad f-n är det där? Då kommer jag på råttfällorna jag laddade. Det måste vara en råtta säger jag med viss tveksamhet i rösten och börjar nu fundera på om någon katt kan ha smugit sig upp, när jag hade stegen stående, och nu springer runt med en fälla efter sig,. Jag tar med mig ficklampa, kniv och en spade (ja det lät inte som en råtta av vanliga mått). Efter en liten stunds letande, i full stridsmundering, hittar jag råttfällan med tillhörande nu död decimeterstor skogsmus. Hur fasiken kan den krabaten ha förfyttat fällan flera meter och med tanke på att fällan tagit precis över nacken på musen så blr jag än mer konfunderad. Hursom, jag konstaterade snabbt att jag inte behöver ha någon övervakning av fällorna då det hörs när de löser ut :D
Daimen

Inlägg av Daimen »

Tack för en snabb och bra support!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Daimen skrev:...jag konstaterade snabbt att jag inte behöver ha någon övervakning av fällorna då det hörs när de löser ut :D
:lol: Kul läsning!
Daimen

Inlägg av Daimen »

Säg den lycka som varar. Nu är det strul i nätet igen. Jag tappar kontakten med CO2-mätaren titt som tätt alternativt ger den mig massa felmeddelanden i loggen med några minuters mellanrum. Felmeddelandena ser ut som följer:

[2010-09-26 18:25:10][Error][Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire] Error while reading interface IADContainer of device 870000000D550620, no information will be stored
[2010-09-26 18:25:10][Error]Invalid CRC16 read from device
at DalSemi.OneWire.Container.MemoryBankAD.ReadPageCRC(Int32 page, Boolean readContinue, Byte[] readBuf, Int32 offset)
at DalSemi.OneWire.Container.OneWireContainer20.GetADVoltage(Int32 channel, Byte[] state)
at Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire.DeviceOperation.InterfaceHandler(IADContainer device, MdlParameterizedInsertCommand insert, DateTime scheduledTime)

Mina förutsättningar är numera:

Mjukvara
Msure
MySql

Hårdvara
USB-adapter DS9490R

Hubb

Nät 1. Ca 20 meter kabel EKKX 2x2x0.5. På nätet sitter en räknare version 2 som är kopplad till en LED-puls detektor.

Nät 2. 1.5 meter kabel. På nätet sitter en CO2-mätare

Nät 3. Ca 20 meter kabel varav de första 10 metrarna är EKKX 2x2x0.5 och de sista 10 m är flat telekabel ala kjell.com. På nätet sitter en ds18s20 och ett I/O-kort 4 kanaler version 2

Nät 4. Ca 80-90 meter kabel varav de första 10 m är EKKX 2x2x0.5 och resterande är flat telekabel ala kjell.com. På detta nät sitter det två luftfuktighetsmätare version 2 (DS2438 & HIH-4021) och 3 st ds18s20. Till sista mätare är det ca 45 meter. Således är det lika mycket kabel till dragen men som inte används i dagsläget.

Utesluter jag nät 2 (CO2-mätaren) fungerar alla andra nät problemfritt. Jag har provat att köra ett nät åt gången, med CO2-mätarens nät inkopplat, för att utesluta eventuella nät som bråkar men CO2-mätaren ballar ur oavsett vilket nät jag samkör den med i hubben. Kör jag CO2-mätare själv i hubben så fungerar den.

Frågor:
1. Är CO2-mätaren känsligare för eventuellt "skräp" på nätet än andra mätare/givare då det endast är denna som strular för mig?
2. När det gäller hubben, ska ch1-3 lysa rött när nät är anslutet till dem? Ofta gör de det men inte alltid. Vad är det som triggar dessa lampor då de inte alltid lyser? För tillfället lyser två av tre och det är mina nät 1 (räknaren) och nät 2 (CO2-mätaren). Ch 3 som går till en ds18s20 och I/O-kortet lyser för tillfället inte.
3. Denna fråga gäller räknaren. Jag trodde att batteriet skulle gå in och ge strömförsörjning så att räkningen kan fortgå om man drar ur kabeln ur hubben? När jag nu i testsyfte kopplade ur räknaren ur hubben i drygt en halvtimme så hade den inte lagrat några värden under denna tid. Vad är tanken med batteriet?

Mycket text blev det.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

1wire-interfacet på CO2-mätaren är exakt samma som på tex AD-omvandlaren, Barometern och Ljussensorn.

CO2-mätaren skall inte vara känsligre än någon annan 1wire-enhet. Jag har inte heller fått in några rapporter om sådana problem tidigare.

Ny CO2-mätare skickas i morgon, så du kan testa!

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen

Inlägg av Daimen »

Strålande!
Då inväntar jag en ny för test.
Daimen

Inlägg av Daimen »

Jag har nu testat den nya CO2-mätaren, tack för det elf98. Dock blir det ingen skillnad. Exakt samma fenomen, får ett värde direkt efter att jag stoppat i den i hubben och sedan slutar den svara. Så vi kan konstatera att CO2-mätaren med stor sannolikhet inte är trasig. Jag provade även en ny kabel från CO2-mätaren för att utesluta kabelbrott/kontaktering men ingen skillnad. Jag skickar tillbaka "lånemätaren" till dig i morgon.

Frågan är vad det är som strular. Jag har slut på idéer, någon?

Frågor angående räknaren version 2:
Vilken är batteriets funktion på räknaren? Är det endast för att se till att räknaren inte nollställs vid strömavbrott? För inte klarar batteriet av att driva LED-puls detektorn om jag tar bort +5v matningen (stänger av hubben)?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ett par frågor till:

1. Hur ser nätet ut nu?
2. När CO2-mätaren slutar svara, börjar fler saker att strula?
3. Någon störkälla i närheten (lysrörsarmatur, kompressor etc etc)?
4. Du kör MSure om jag inte minns fel, går det att ställa in om DS2450-kretsen skall vara spänningsmatat eller inte?
5. Vilket mätområde har du ställt in att du vill använda på DS2450-kretsen?

Lite långskott:
Nu är det väl snart bara dator och USB-adapter som är det samma som när de första problemen visade sig?
Har du kanske en annan dator du kan testa med?
Jag kan självklart skicka en ny USB-adapter, men jag har aldrig råkat ut för att byte av USB-adapter löst sådana här problem så det är tveksamt om det hjälper. Värt att testa iaf.

Gällande batteriet är det först och främst ett backupbatteri. Detektorn bör gå att köra på 3V, men batteriet kommer inte att räcka särskilt länge då.

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

elf98 skrev:Ett par frågor till:
4. Du kör MSure om jag inte minns fel, går det att ställa in om DS2450-kretsen skall vara spänningsmatat eller inte?
Svar ja.
Skriv svar