Ang RRDgraf exempel

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Ang RRDgraf exempel

Inlägg av CirruZZ »

Vilken lysande ide med Exemple tråden för RRDgrafer. Det kommer ju till slut att bli ett litet galleri för "nördar"! :D

Fundering, vill vi ha det i forumet, eller skall det postas graferna i forumet och sen flytta över till Wikin av admin eller skall det vara fritt att välja?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Ang RRDgraf exempel

Inlägg av elf98 »

Jag funderade på wiki kontra forum när jag skapade tråden. Min slutsats var att fler kommer att lägga upp sina exempel om de inte tvingas att skapa konto på Wikin.

Att ha forumtråden som en dump för användare och att informationen sedan flyttas till wikin är helt ok för mig!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
daromer

Inlägg av daromer »

Jo föresten kan ju frågan en sak om dina rrd för ljuset. varför har du lagt grejerna i 3 olika rrds? :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Haha, tänkte väl att frågan skulle komma upp.

När jag byggde prototypen hade jag först bara en sensor = en DS. När jag la till en sensor till ville jag inte dumpa den data jag samlat in så jag skapade en ny databas i stället.

Sen kom jag på att jag ville logga nätspänningen.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
daromer

Inlägg av daromer »

ah :)

käns skönt att man lägger allt i mysql då. får jag fel kör man rm på rrdn så skapas det automatisk ny rrd och datan fylls på igen :D

Fick upp min: https://luno.mine.nu/temp2/png/ljuse_ute_24h.png
Senast redigerad av CirruZZ den 30 sep 2010, 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: fixat länken
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

elf98 skrev:Jag funderade på wiki kontra forum när jag skapade tråden. Min slutsats var att fler kommer att lägga upp sina exempel om de inte tvingas att skapa konto på Wikin.

Att ha forumtråden som en dump för användare och att informationen sedan flyttas till wikin är helt ok för mig!
Låter som en klok iakttagelse... :roll: Jag tror att om det är så att vi flyttar informationen till wikin vartefter så ska vi lämna "skugg"-inlägg med grafen i länka till wikin, på så sätt kan man fortfarande kolla igenom alla på ett enkelt sätt. Vi kör på som det är nu så får vi se hur det utvecklas.
Skriv svar