DS2406 och MSure, allt verkar inte loggas/läsas korrekt

Beyond Measure är En mycket flexibel Windowsmjukvara med stöd för ett mycket stort antal 1wire-enheter. Mjukvaran kan även skapa avancerade grafer.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

DS2406 och MSure, allt verkar inte loggas/läsas korrekt

Inlägg av Daimen »

Edit: Denna tråd är delad från tråden http://www.temperatur.nu/forum/mitt-sys ... -t607.html, pga allt för mycket OT-snack!

I natt slog fällan igen för första gången. Loggade som den skulle i databasen, SensedLevel_A i mitt fall (3:e kanalen) ändrades från en nolla till en etta precis som sig bör. Men ingen ändring på activity, varför det? Jag tänkte att jag skulle skapa en trigger som läser activity och på ett enkelt sätt göra en ny tabell som bara listar dessa händelser (som en logg).

Trodde att activity ändrades så fort värdet i SensedLevel blev ett annat? Har för mig att det var så när jag testade av I/O-kortet som jag har till septitanken.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Finns en tråd här som berör ämnet http://www.msure.se/forum/index.php/topic,937.15.html

Kanske är mjukvarustrul. Får kolla med OneWireviewer vid tillfälle.

Förövrigt har en till fälla löst ut nu men musen verkar seglivad då det skramlar på bra där uppe på vinden. Får nog göra ett barmhärtighetsbesök.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av PerM »

Har du provat den länkade versionen i den tråden?
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Har inte provat något ännu, fick syn på tråden när jag satt och sökte på mitt problem och postade den här på direkten så att inte någon annan stackare (läs elf98) skulle börja felsöka hårdvaran innan jag hunnit kolla mjukvaran.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

PerM skrev:Har du provat den länkade versionen i den tråden?
Om jag uppgraderar msure till den länkade versionen så ska det alltså fungera? Måste jag göra något i Msure innan uppgradering eller är det bara att köra på med denna setup? Inga kända problem i denna version?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Övervakning av råttfällor

Inlägg av PerM »

Backup i vanlig ordning såklart. Annars är det bara att tuta och köra.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

PerM - Ingen skillnad efter uppgradering. Actitvity ligger kvar på 0. Bifogar en bild där en förändring sker på sensedlevel (index 1259). I detta fall borde jag väl få en förändring på både A och B då statusen har ändrats på bägge kanaler.
activity.jpg
elf98 - Du får gärna flytta detta till en annan tråd om du tycker att vi hamnar för långt från ursprungsämnet.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av PerM »

Damien,

Är det en DS2413 eller en DS2406 du använder? Tänker på detta inlägg: http://www.msure.se/forum/index.php/top ... ml#msg8048
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

DS2406
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av Daimen »

Kollar jag med OneWireViewer så ändras statusen på activity när en förändring sker på SensedLevel.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Övervakning av råttfällor

Inlägg av PerM »

Ok, får kolla på det vid tillfälle.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: DS2406 och MSure, allt verkar inte loggas/läsas korrekt

Inlägg av PerM »

Nu har jag tittat på detta, och visst är det fel - i Maxim's orginalkod, tro det eller ej! Den helt ignorerar status för activity bitarna.

Lustigt hur en specifikation kan vara så tydlig, men samtidigt så luddig. Jag har suttit i tre timmar nu och försökt förstå vad det är dom egentligen menar vad det gäller CRC16 beräkningen men blir inte riktigt klok på det. Visst, jag har fått det att fungera, men jag vill veta varför kretsen skickar det datat den gör, det stämmer inte med deras flödesschema....

Hursom, en lösning på detta är på gång.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: DS2406 och MSure, allt verkar inte loggas/läsas korrekt

Inlägg av Daimen »

Låter bra PerM. Bra jobbat!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: DS2406 och MSure, allt verkar inte loggas/läsas korrekt

Inlägg av PerM »

Nu är den länkade beta versionen uppdaterad med kod som faktiskt fungerar med Activitysensing. Dock har jag inte provat den i MSure utan endast fristående och kommer förmodligen inte heller att hinna göra det innan nästa helg, men du lär rätt fort märka om det blev rätt.
Daimen
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 jul 2010, 15:46
Ort: Fagersta

Re: DS2406 och MSure, allt verkar inte loggas/läsas korrekt

Inlägg av Daimen »

Då tar jag hem den på nytt och installerar. Huruvida activity fungerar får jag kolla i morgon då jag får göra ett besök på vinden där kort och fällor är placerade. Snabbt jobbat PerM :D
Skriv svar