Styra värmepump med IR och Nexa??

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tenold

Styra värmepump med IR och Nexa??

Inlägg av tenold »

Hej!
Jag har tänkt mig följande:

Har ett stuge med Nexa, Tellstick, Switchking, i stugan finns er värmepump (inverter luft/luft) den har en IR fjärr.
Fjärren på värmepumpen har 2 knappar , den ena för "Underhållsvärme" +10 den andra knappan är "komfortvärme +22"

Detta styr man då helt och hållet med IR fjärren. MEN så kommer saken, jag vill kunna sitta på nätet (Switchking) och säga nu vill jag du ska hålla 20 grader, då ska switchking skicka en signal til IR sändaren som snackar med värmepumpen (som en fjärr) eller nu ska du hålla 10 grader..

Jag vet att det finns lösa sådana SMS styrnings moduler, men jag vill köra allt genom switchking. DVS Kunna pendla mellan två IR kommandon via Switchking/Nexa .

Nån som har en aning, det måste väl gå att lösa på nåt sätt?

Hoppas ni kan hjälpa
minigranis
Tar hemautomation på allvar

Re: Styra värmepump med IR och Nexa??

Inlägg av minigranis »

Det finns väl självlärande IR moduler som man kan koppla till PC om jag inte minns fel.
Dvs ungefär som en självlärande multifjärrkontroll. Det brukar vara rätt vanligt att man använder dessa på sk HTPC's (Home Theater PCs) så att datorn kan styra TV, digitalbox och förstärkare.
Skall kolla lite om jag kommer på nått produktnamn, hade en sådan lösning själv för några år sedan.
Med detta bör du kunna skippa NEXA och Tellstick om du bara vill sköta värmepumpen dvs.

[Edit] Just det http://www.usbuirt.com/ heter den.
Skriv svar