Två datorer till ett 1-wiresystem?

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Två datorer till ett 1-wiresystem?

Inlägg av BjörnH »

Hej, har min 24H-server http/ftp/mail m.m. i en lillstuga. Därifrån körs Logtemp etc.
Min "egen" dator har jag i stora huset och är bara igång när jag är vaken och hemma. Det är därifrån jag vill leka med inställningar och prova olika lösningar och testa innan jag uppdaterar servern.

Min fråga blir, är det möjligt att koppla in båda datorerna på samma när utan strul? Eller vad skall man se upp med?

-------------

Gjort ett litet pgm som jag konfigurerar allt med. Skall bara ha in en sak till som kan känna av två olika sensorer för att dra igång fläkten i solfångaren när tempen där går över inomhustempen. Kul om man kan snuva elbolagen på någon kw då o då :mrgreen:
DetLilla001.png
DetLilla001.png (10.34 KiB) Visad 11756 gånger
Behöver nog komplettera med en tellstick till så behöver jag inte inte köra servern via TeamViewer. Köpte nyligen en sats NEXA fjärromkopplare och verkar ha mindre strul med styrningen av dessa än de jag köpte på Kjell o Co. Med en Tellstick i varje hus så blir man mera oberoende. Hoppas de nya med antenn är bättre än de gamla utan dylik.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Två datorer till ett 1-wiresystem?

Inlägg av elf98 »

Det är inte lämpligt att koppla in flera 1wire-masters på samma nät. Om du läser av nätet sällan kan det fungera, men risken att det skall bli kollisioner och strul är överhängande.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
BjörnH
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

Tack, då får jag hålla mig till TeamViewer.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Om du kör OWFS så kan du köra det som server, och sen ansluta med olika "OW klienter" dock vet jag inte hur utbudet ser ut för Win.. :roll:
Användarvisningsbild
BjörnH
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

WinXP. Har Ubuntu installerade oxo men de täcker inte mina andra behov i dagsläget. Har för mig att OWFS bara var för Linux.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Ok...jo i princip så är det för linux.
Stefan

Inlägg av Stefan »

Hej!

Jag och min svåger sitter hemma i källaren med en bärbar pc som jag har installerat Ubuntu 12.04LTE på. I den har jag sedan tryckt in python (2.73 fanns och jag satte det som standard), PERL, rrdtool mm och sedan har vi köpt på oss ett par värmesensorer samt en USB-busmaster för 1-wire.
Vi har nu kommit så långt att vi skapat program i python 2.7 som körs under crontabben i Linux och som uppdaterar vår rrd-databas samt plottar in kurvor för sensorerna i png-filer som vi kan anropa /visa i firefox.

Nu har vi lagt grunden. Nu när vi kan mäta vill vi gå vidare och göra något av mätinformationen, vi vill

1. Ta ut loggar och statistik.

2. Skriva ett system som reagerar på mätvärdena och slår av och på värmepumpen, tillsatsvärmen etc.

Min fråga till Dig är vad du rekommenderar för mjukvara? Jag har precis börjat kika på tkinter för att skapa grafiska knappar på skärmen och cherrypy för att kunna koda en webbsida att styra allt ifrån. Jag frågar mig bara om det ens behövs en websida. Ditt program ser ut att göra ungefär det vi vill göra. Vad har du använt för att koda ditt program?

M v h

Stefan
Skriv svar