MySql: Uppdatera ny databas från textloggar?

LogTemp är en enkel mjukvara med ett brett stöd för temperatursensorer AD-chip samt luftfuktighetsmätare.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

MySql: Uppdatera ny databas från textloggar?

Inlägg av BjörnH »

Tänkte försöka läsa in några år sparade textloggar till databasen för att kunna be om visning/jämförelse några år tillbaka.

Min undran: Kan det störa LogTemp's inläsning när det startas på nytt eller tar den data fortfarande från textloggarna? Har sorteringsordning någon betydelse?

Finns det något att se upp med? Tänkte göra detta via ett PHP-skript eller finns det bättre sätt? Har VB6 men aldrig labbat med databaser med det.

Allt finns på lokala datorer.

Kör WinXP o Apache
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: MySql: Uppdatera ny databas från textloggar?

Inlägg av daromer »

Logtemp har jag ingen som helts koll på. Men att läsa in datan från textfiler är lätt. Språket väljer du efter vad du kan. Kan du Php kör php, kan du VB6 kör med VB6,

Själv hade jag kört med PHP eller TCL.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: MySql: Uppdatera ny databas från textloggar?

Inlägg av BjörnH »

Ok. Blir php. Får bara inte ut några data via skriptet och tittar jag i tabellen finns bara id o datum där. Kollar jag med PhpMyAdmin finns det massor. Filen verkar inte växa på disk.

Snart tio år sedan jag labbade med php/MySql. Tar tid att lära på nytt så här på ålderns lite senare tid. Kul att det gick att köra två datorer på samma 1-wire. Blir lättare att testa. Har ju full severinstallation på båda. Slipper o labba med t.ex. databasen på den riktiga mot nätet. Labbdatorn ligger också på nätet men med andra portar.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: MySql: Uppdatera ny databas från textloggar?

Inlägg av daromer »

Hur kör du båda datorerna mot 1wire nätet menar du? Bara nyfiken då det finns de so sätter 2 usb adaptrar mot samma 1wire nät. Och det är inte alls bra.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: MySql: Uppdatera ny databas från textloggar?

Inlägg av BjörnH »

Stämmer, två USB-adaptrar. Dock inte stadigt inkopplat. Har en diod i serie med 5-volten ifall min dator skulle dyka, servern går på UPS. Duger för mina tester.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: MySql: Uppdatera ny databas från textloggar?

Inlägg av daromer »

Ok.

Akta dig för att köra båda på samma lina. Det kan lätt resultera i att du inte får några värden alls om du försöker läsa av linan samtidigt.

(inget farligt händer med grejerna ivf)
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: MySql: Uppdatera ny databas från textloggar?

Inlägg av BjörnH »

Ok. Har kört ett bra tag med 15 sekunders uppdateringsintervall på båda datorerna för att testa just det. Inte en miss. Allt verkar gå klockrent. Totalt åtta givare inkl. den nya Hum2.

Enda problemet just nu är att få den LogTemp jag har på min arbetsdator att spara Daggpunkt i MySql. Tror inte daggpunkten var igång när LogTemp fick skapa databasen. Skall prova att lägga till en tabell till och se om det kommer igång. Annars är det ju bara att radera databasen och starta på nytt.

Jo, ett problem till, vill ha en Tellstick till så jag kan styra från båda platserna. NEXA har ju tre minnesplatser så det borde funka. Vad man än har så vill man ha mera, någon lag som gäller?

Edit 27/12-2010
Kan läggas till att error blir det bara om läsning sker samtidigt. Är klockorna i respektive dator synkade skapligt så startar jag med en halv periods mellanrum. Inga error alls då. Borde vara viktigt att ha en diod i serie med 5-volten. Annars dras 5-volt till nedstängd maskin från den som rullar och det borde belasta USB-portens 5V i mesta laget och därmed även 1-wires strömförsörjning.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Skriv svar