kolla snödjupet!

Allmän diskussion om allt som kan relateras till väder.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
siberiahysteria
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 dec 2010, 01:57
Ort: Linköping

kolla snödjupet!

Inlägg av siberiahysteria »

En titt på snödjupet sista november i år 2010 är helt sjukt... (källa: smhi)
Flera delar av götaland - bl a ett större område i västergötland kring Hjo/Skövde/Falköping men även bortåt Trollhättan ligger upp emot och över 75 cm med snö - samt även ett område söder om Söderköping i östergötland har fått över halvmetern. Större delen av götaland har i ett bälte fått bra många decimetrar och det närmar sig halvmetern nu överallt förutom på de ställen där det ligger mer...snöovädren fortsätter närmaste dygnet. Och vi har en månad kvar innan det blir jul.
Här på östgötaslätten där vi bor ligger snön i drivor från uppåt 1½ meter på sina ställen till kanske ett genomsnitt på 30-40cm så än ligger vi väl i lä förutom vissa ställen då.

Hörde idag att även Irland m fl länder är i snökaos med snart upp emot en meter snö, dit har alltså även "sibirien" nått.
Varför är dessa östliga vindar så beständiga? Alltsedan förra vintern samma visa. Sydost, nordost, ost ost. Det kvittar vart det kommer från, Ukraina, Sibirien, Kazakstan, Vinter. Är det därför hela Sverige nuförtiden blir som norrland snittat över hela landet? Måste vara så.
Hörde någon som sa att Golfströmmen varit strid de senaste 18 åren och vuxit sig starkare. Men det har redan vänt då med besked eller. Helt sanslöst.
Har meteorologen från Polen som redan i september i år sa att vi skulle få värsta vintern på 1000 år - ska han få rätt?!?!?

Våren kom väldigt sent i år, först i slutet på april här hemma så försvann snön. Ja, det låg kvar in i maj på flera ställen. Vem trodde att det bara halvåret senare skulle vara Sibirien ute - igen?!? Sjukt.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: kolla snödjupet!

Inlägg av elf98 »

Jag har hört att det här vädret skulle stärka golfströmmen pga av de ökade temperaturdifferanserna, men jag har inte någon källa tyvärr.

Intressant att det kommer två vintrar på rad som är "riktiga", när det varit ett decenium med sämre vintrar.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
morando
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 59
Blev medlem: 18 jan 2009, 19:49
Ort: Karlskrona

Re: kolla snödjupet!

Inlägg av morando »

Var just ute och borstade av altantaket, där det har blåst upp en del vallar av snö under veckan. Djupaste stället visade hela 68 cm, och det kan ju väga en hel del.
Att vi har ca. 35 cm här i Karlskrona är riktigt ovanligt, särskilt så här tidigt, möjligtvis någon vecka i Februari, men aldrig innan jul.
En jobbarkompis som kommer från självaste Överkalix tycker givetvis att vi andra är ett gäng gnällkärringar....
Vi brukar kontra med att detta är rena sommarvädret för honom :lol:
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 apr 2007, 13:53
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Re: kolla snödjupet!

Inlägg av BjörnH »

Här i Sandsjön, syd Borås, har det bara blivit knappa decimetern så det är stora lokala variationer. Förra vintern var det nästan en meter och det vill jag slippa i år.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Skriv svar