Önskar en enkel HowTo om Msure

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
ep50
Wannabe

Önskar en enkel HowTo om Msure

Inlägg av ep50 »

Jag har länge varit nöjd med Lämpömittari.
Upptäckar dock att detta program inte klarar USB-interfacet DS9490R, inga ds18B20-sensorer registreras trots att OneWireViewer.exe viser att alla är anslutna och fungerar.
Jag sökar därför ett annat temperaturprogram och har fallit över Msure. Jag läser Msure Wiki och Handbok och förstår att för att det ska genereras grafer så måste xml-moduler länkas in i en Msure.xml konfigurationsfil.
Är det någon som har en mera förklarande "Kom i gång"-manual, gärna med exempel så att man får hål på nöten utan att använda hela Julen på att staka sig upp för en bakhal learning curve.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Önskar en enkel HowTo om Msure

Inlägg av PerM »

Hej,

Det finns flertalet exempelkonfigurationer i MSure's forum som du kan grunda din konfiguration på, men enklast är att låta MAC:en köra efter installationen och skapa din grundkonfiguration för just ditt nät.

Det är natuligtvis upp till dig att bestämma, men betänkt att MSure är sedan c:a en vecka nedlagt och därmed är supporten också begränsad från min sida.

Ersättaren heter Beyond Measure och där är det slut på XML-fil-stöket. Läs detta.
jnse
Gillar hemautomation

Re: Önskar en enkel HowTo om Msure

Inlägg av jnse »

Klarar Lämpömittari verkligen inte av DS9490R adaptern?
Kopplade just in min, men Lämpömittari hittar, precis som för dig, inga givare.

Både OneWireViewer.exe och LogTemp hittar givarna och ser tempen, med DS9490R adaptern.

Jag hade velat fortsätta köra med Lämpömittari, det hade som varit lättast :)

Får väl köra med gamla COM-ports adaptern tillsvidare annars då.
Skriv svar