Beyond Measure for dummies

Beyond Measure är En mycket flexibel Windowsmjukvara med stöd för ett mycket stort antal 1wire-enheter. Mjukvaran kan även skapa avancerade grafer.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 06 feb 2007, 13:02
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Beyond Measure for dummies

Inlägg av citactiva »

Hade först tänkt att köra igång med Msure men så tipsade PerM om BM.

Hade lite problem innan jag fick det att lira mellan BM och MySQL, svårt var det ju inte direkt men jag hade aldrig använt mig av MySQL.

Efter lite pillande i BM lyckades jag göra några grafer, jag antar att mer information kommer senare om hur man konfigurerar GraphGenerator men innan dess hoppas jag på att kunna få svar på några frågor.

Jag har kommit en bit på väg mot vart jag vill ha grafen jämfört med hur den såg ut från början, det jag inte har lyckats fatta är hur jag skall få X-axeln att "stå" på hela timmar (just nu ligger den på 12 min över), det är säkert enkelt men hur? edit: Detta är nu löst, jag tog för givet att M var minut men det var månad, nu kör jag HH:mm då blir det rätt

Begränsning i hur lång intervall X-axeln skall vara antar jag att man gör med Limits som standard står NaN på både min och max. Jag försökte med -1D på min och NOW på max vilket verkar användas i MSure för att få en dag men det sket sig. Hur gör jag detta?

Bifogar en bild på hur grafen ser ut nu.
Bilagor
Thermia 16.Png
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av PerM »

Begränsning i hur lång intervall X-axeln skall vara antar jag att man gör med Limits som standard står NaN på både min och max. Jag försökte med -1D på min och NOW på max vilket verkar användas i MSure för att få en dag men det sket sig. Hur gör jag detta?
Längden, eller tidsspannet, på X-axeln bestäms av det data du får via din Data Source. Det är i den som du anger start och slutdatum, så du var rätt ut men fel parameter; de du ändrade är för att sätta absoluta min och max värden, oavsett hur ditt data ser ut.
Data Sources.PNG
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 06 feb 2007, 13:02
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av citactiva »

Tackar :)

Att jag inte tänkte på att det kunde vara datakällan som bestämde tiden, nu när jag fick se den sidan igen så slog det mig att jag sett inställningarna tidigare men jag tänkte inte då på att det var där man bestämde tidsspannet för grafen. Letade som en tok bland grafinställningarna :roll:

Nu fungerar det ju som det är, men hade det inte varit smidigare om tidsspannet bestämdes av grafen?
Som det är nu så måste man ju göra flera datakällor på samma givare om man skall göra flera grafer med samma givare och olika tidsspann, blir ju lite pill om man har drygt 5 givare i samma graf och skall ha 1dygn, 1 vecka, 1 månad osv. grafer.

Men å andra sidan är det enkelt att bara kopiera datakällorna och ändra inställningen för tiden om man skall ha fler grafer med olika tider.
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av PerM »

Tanken med att ha tiden i data källan är att källan ska kunna användas av andra delar än bara grafen. Dock håller jag med dig i att det hade varit smidigt om tiden låg i grafen, kanske ska man kunna överrida datakällorna därifrån....

Nuvarande sätt är så som MSure gjorde, men det är kanske tydligare nu att man vill ha en tidsangivelse även i grafen än tidigare.
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 06 feb 2007, 13:02
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av citactiva »

Nu börjar jag få ordning på grejerna, nu fattas det bra en massa lödande och montering av fler tempgivare.
Thermia16(12H).Png
Det finns i dagsläget ingen modul som gör tabeller eller?
Hade varit trevligt att kunna göra en tabell med aktuell temperatur, medel senaste 24 timmar osv.
Jag har sett att flera har liknande som använder MSure men har inte sett någon källa till det och vet inte heller hur jag skulle få in det i BM

En sak som inte stör mig direkt men kan säkert vara intressant för dig PerM, ibland när jag gjort ändring på hur grafen skall se ut tex bytt X-axeln från 1 tim till 30 min så ändras det inte på grafen, då har jag varit tvungen att ändra någon annan inställning och sedan spara för att sedan ändra tillbaka igen för att ändringen skall gå igenom.
Det händer inte varje gång men kanske 1 gång av 20 jag gjort någon ändring.
Det har även hänt att grafen inte sett lika ut i "show graph rendering window" och det riktiga resultatet trots att jag sparat inställningar, även då har jag fått göra samma sak så har det löst sig.
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av PerM »

Modulen stödjer det faktiskt, men det saknas i gränssnittet just nu.

Kan du specifiera alla de inställningar som du märkt inte applicerats på grafen så ska jag kolla upp det?
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 06 feb 2007, 13:02
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av citactiva »

PerM skrev:Kan du specifiera alla de inställningar som du märkt inte applicerats på grafen så ska jag kolla upp det?
Jag har stött på det när jag skall ändra intervall på x och y axlarnas linjer eller markeringarna (grader eller tid) nån gång har det stannat kvar vid samma inställning, nån gång så har temperaturmärkning/tid/linjer försvunnit helt.

Kan hända att jag gjort någon knepig kombination för att få det att krångla men det har fungerat med samma inställningar efter att jag ändrat interval mode för att sedan ändra tillbaka.
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 06 feb 2007, 13:02
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av citactiva »

Fick se att BM-forumet är igång nu, borde kanske emigrera dit snart.

Finns det något smidigt sätt att plocka bort givare som man kopplat ifrån nätet?

Hittade förresten någon form av bugg, det är också en sådan besvärlig en som inte inträffar hela tiden. Den försvann dock när jag startade om programmet, men jag tänkte att du PerM kanske vill veta om allt som inte fungerar som det skall.

Jag bifogar ett filmklipp istället för att försöka förklara det i text. Det är när jag skulle lägga in fler "dataserier" i en befintlig graf. De hamnade där jag var sist istället för där jag ville ha dem.

http://www.youtube.com/watch?v=NwPtYLzM6kM
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av PerM »

Hej,

Den andra buggen är nu fixat i kommande version.

Dina första buggar kan bero på samma problem som den andra då det är snarlika symptom och gemensam kodbas för hantering av värden, tyvärr lyckades jag inte återskapa dessa.

Att ta bort enheter kommer med att finnas med i v1.0, har helt missat den funktions :oops:
Beakta dock att den där listan ännu inte är fylld med alla punkter som finns, vilka som ytterligare kommer med i 1.0 återstår att se.
Edit: Tills dess kan du ta bort enheter genom att göra en full sökning, men tyvärr tappar du dina egna 'label's på dem då.
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 06 feb 2007, 13:02
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av citactiva »

En liten fundering om databasen.
Jag använder MySQL och har loggat i snart en vecka, har lagt till fler tempgivare allt eftersom jag haft lite tid över på jobbet.
Direkt när databasfilen skapades var den på 10MB, nu är jag uppe på 18MB. Tar det upp en rätt stor mängd data bara man lägger till en givare eller är det verkligen bara temperaturerna som tar upp all denna plats? Jag är nu uppe i 11 givare och jag sparar värde var 3:e minut.

Anledningen till att jag frågar är för att jag jämför med temperaturdatan jag har i min anläggning hemma som har rullat på i snart 4 år med Lämpömittari med data sparad var 3:e minut för 15 givare och de filerna tar upp 120MB.
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av PerM »

Hur mycket databasen växer för att man lägger till en givare vet jag inte, det är helt upp till MySQL. Kanske är det skillnad på antalet kolumner; MB/MSure lägger till en index kolumn utöver datum och temperatur.

Som jämförelse så består min databas av 20 tabeller, med snitt 189031 rader/tabell för en totalsumma av 3012051 rader och ne storlek av 144MB. Jag loggar varje minut och har data sedan 8/8-10 i just denna db.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av daromer »

Min temp tabell har ung 10 miljoner rader och är nu på 1.2gb...
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Beyond Measure for dummies

Inlägg av bjornsson »

Daromer: Under hur lång tid har du loggat tempen då och hur många sensorer.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av daromer »

Har loggat i drygt 2 år. Först körde jag varje minut men nu när jag har ca 60 temp sensorer kör jag varannan minut. Har dock inte haft 60 tempsensorer sedan starten.

Nya systemet kommer fungera lite annorlunda. Där kommer jag inte logga om tempen inte ändrat sig. Så kör jag på de andra sensorerna. Men då det kräver lite annorlunda hantering vid grafning så fick de bli utan i början.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Beyond Measure for dummies

Inlägg av PerM »

60?! Vad loggar du för nått med alla dem?
Skriv svar