Senaste köpet

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Re: Senaste köpet

Inlägg av Plutonium »

Det tar nog ett par veckor innan jag börjar att labba, beroende på när jag får sensorn.

Jag har också funderat på vinkeln den klarar av för att returnera strålen korrekt, min tanke är att den ska sitta ca fem cm upp på långsidan i postlådan, på så sätt får jag ett normal värde till motsvarande vägg, ändras värdet något så har jag fått post..
Men om strålen inte hittar "hem" så bör jag få ett värde från det normala, och då har jag fått post. Det är bara ett antagande från min sida jag. Men jag hoppas det funkar.

Vad har du för omfallsplan om det inte fungerar som du hade tänkt?
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ah, då förstår jag hur du tänkt.
Fast jag tror att en sån lösning kommer få problem när du får väldigt tunn post som hamnar mot en av sidorna.

Nu fick jag i allafall ändan ur och har byggt labb-uppställningen. Eller i allafall limmat på två avlånga speglar på ~15cm avstånd från varandra. :)

Min tanke är att sätta sändaren precis vid kortsidan, sedan studsa den så många gånger som möjligt via två speglar monterade på långsidorna några cm upp från botten innan den kommer fram till mottagaren på andra sidan. Då borde ett brev bryta strålen (om det inte hamnar platt på botten, men den risken är jag beredd att ta. :) .

Din komponent är elegantare, och det går säkert att montera på ett lämpligt vis för detektering, men jag gick på lowtech-metoden.

Jag har också funderat på om det skulle gå att göra en optisk detektering. Typ montera en kamera i ena sidan, måla samma sida i ett intressant mönster och placera en spegel på andra sidan. Kombinera med en detektor för lock-öppning och ta en bild varje gång locket stängs och se om något ändrats.

Men vi får se om våra enkla lösningar fungerar först. :)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Detta ska bli intressant att se hur resultatet ska sluta :)

Vad kommer du att ha får något som styr din sensor? Jag kommer att ha en liten AVR som sover tills microbrytaren i locket väcker liv i den, sen väntar den 30 sek och aktiverar IR sensorn, är värdet onormalt så aktiverar den sändaren att sända ut en signal i fem sek till mottagaren.
Sen tänkte jag logga postlåde locket också, och då skickar den två signaler.
I mottagare kommer jag att ha en D2 2 IO kort där 1-wire servern läser av varje sek.

Snart har vi vakumrör som för posten in i huset och en sprättapparat med scanner där räkningar blir betalda och posten sorteras till respektive mottagare. :wink:
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jag tänkte helt enkelt lägga in signalen från mottagaren i en av ingångarna på en https://www.m.nu/adomvandlare-4-kanaler ... p-307.html
Simple stupid är min målsättning. :)

Trots att vakuumrör är häftigt så tror jag att det får va. :)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Läser du av den lika frekvent som jag läser av mitt IO kort då, eller hur fungerar ett sådant kort?
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det är ju ett vanligt 1-wire kort, så det går att avläsa det rätt ofta, men jag tänkte nöja mig med att lägga in det i min vanliga 1-minuts slinga. Mer intresserad av att ha koll på om det kommit räkningar är jag inte. :)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Efter att min workstation har varit mig trogen under många (4-5) år och den började saka efter i kurvorna. Så bestämde jag mig för att bygga mig en ny som står sig ett tag.

Summa summarum;

- Silverstone Sugo SG01B-F Micro ATX Svart
- Silver Power SP-SS500 500W PSU
- Gigabyte GA-H67MA-D2H, Socket-1155
- Intel X25-M SSD 80GB 2,5"
- Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9
- Western Digital Caviar® Blue 500GB
- Intel Core i7 2600K 3,4GHz
- Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
- Samsung SH-S223C 22X DL Svart

Summan blev att jag införskaffade mig ett moderkort med det beryktade socket-1155 med tillkommande defekter - (behövde inte betala extra för det). Men detta berör mig mer indirekt då jag bara kör med två diskar i maskinen. All media och fil lagring sker i en nas.

Så nu sitter jag här hyfsat nöjd med Slackware 13.1 installerat och något confat och njuter av farten. Så småningom ska jag installera ett "virus" på WD-disken för att kanske börja spela lite, det var några år sedan sist. Company of Heroes blir nog ett första val i spelfronten.

Och för att piffa till det lite mer så blev det en omfattande omorganisering i kontoret som fyllde en hel kväll, bra blev det.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Jag köpte mig en ZOTAC ZBOX HD-ID11. Den var för billig för att motstå. Runt 1600kr inkl. frakt hos komplett på nån drive. Hårddisk hade jag hemma och minne köptes från Dustin.
Den sitter nu monterad på baksidan av TVn med hjälp av en VESA-omvandlare från Deltaco. (400x400 på tvn, 200x200 på hållaren till datorn). Kör den som frontend mot en MythTV-backend i källaren. Skönt att få pensionera min gamla DELL (P4).
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Och jag har uppgraderat TV-datorn med prylar från min gamla stationära! Måste dock köpa en ny kylfläns till CPUn, den nuvarande är stor att jag inte får på locket till Tv-datorn.

Bytt mjukvaran från Mythtv till Boxee. Den digitala ljudutgången stulade något kopiöst i Linux, så jag slängde in Vista (som jag har en licens på!). Nu flyter allt på precis som det ska utan att krångla. Lite märkligt att skaffa en Windowsdator till...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

En kartong med 1 kilo råtobak. Innehåller sex "kakor" inplastade torkade blad. Pris: 259 kr. Så nu klarar jag mig minst tre månader till utan att riskera bli otrevlig för/mot mina vänner. Första kakan fuktad och delvis uppskuren. Annars kostar 40gram Greve Hamilton piptobak 250 kr, eller mer i dagens läge. Är jag kanske skattesmitare nu?
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Din omgivning tackar dig säkerligen! :)
Påminner mig om en affärside jag hade tidigare. Det finns ju "små" (fysiskt sett) maskiner för att göra "riktiga" cigaretter.
Jag tänkte tanken då att man säljer råtobak till kunderna precis som du just köpt. Men med tilläggsfeaturen att man säljer *tjänsten* att förädla din råtobak till färdiga produkter som fyllda cigarettaskar och snusdosor. :)

Säljer man cigaretter måste man ju betala straffskatten, men råtobak är ju som du precis sagt löjligt mycket billigare. Dock är det lite bök med att bereda den. Och vad jag kan se är det inte olagligt att låta någon annan bereda den tobak du legalt infört i landet. Så varför skulle det inte gå att kombinera de två stegen? :)

Idén föll mest på att jag själv inte nyttjar tobak och inte orkade böka med den, så jag bjuder på den om nån vill förädla den. :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Köpte en bakmaskin idag! :lol: Får se hur länge jag tycker det är kul, men det blir i alla fall något bakat då än inget allas. :wink:
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Inatt brakade log till lika webserver ihop. Han tappade /home partitionen, så rapporteringen fick lösas lite temporärt medans all annan hemautomation nedgick, den har tjänat mig väl under många år och ett hddras var precis det jag behövde för att införskaffa mig något nytt..

Mitt nya köp blev alltså en, HP ProLiant MicroServer - Athlon II Neo N36L 1.3 GHz.
Jag är ganska nöjd än så länge. Har satt i en till 250GB disk och konfat till RAID1 vilket var nästan för enkelt. Den är även väldigt liten och väldigt tyst utav sig. Så jag är mer än bara nöjd, samt den var även billig.
Bilagor
hp.jpg
hp.jpg (13.06 KiB) Visad 7964 gånger
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag som börjat kika på en ny server, men lutar åt en NAS och hacka lite så man får igång owfs...

Nåväl, handlade en ZTE Light från telia för 995:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=795645
https://www.tewss.telia.se/privat/admin ... t@SE_TELIA

Verkligen ett impulsköp men det borde ju vara bra att ha!
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

larky skrev:Jag som börjat kika på en ny server, men lutar åt en NAS och hacka lite så man får igång owfs...

Nåväl, handlade en ZTE Light från telia för 995:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=795645
https://www.tewss.telia.se/privat/admin ... t@SE_TELIA

Verkligen ett impulsköp men det borde ju vara bra att ha!
Oj, det var billigt om man ser till prisjakt..
Skriv svar