Ah, då förstår jag hur du tänkt.
Fast jag tror att en sån lösning kommer få problem när du får väldigt tunn post som hamnar mot en av sidorna.
Nu fick jag i allafall ändan ur och har byggt labb-uppställningen. Eller i allafall limmat på två avlånga speglar på ~15cm avstånd från varandra.
Min tanke är att sätta sändaren precis vid kortsidan, sedan studsa den så många gånger som möjligt via två speglar monterade på långsidorna några cm upp från botten innan den kommer fram till mottagaren på andra sidan. Då borde ett brev bryta strålen (om det inte hamnar platt på botten, men den risken är jag beredd att ta.

.
Din komponent är elegantare, och det går säkert att montera på ett lämpligt vis för detektering, men jag gick på lowtech-metoden.
Jag har också funderat på om det skulle gå att göra en optisk detektering. Typ montera en kamera i ena sidan, måla samma sida i ett intressant mönster och placera en spegel på andra sidan. Kombinera med en detektor för lock-öppning och ta en bild varje gång locket stängs och se om något ändrats.
Men vi får se om våra enkla lösningar fungerar först.