Enkel loggning av el-mätare

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
perampere
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jan 2010, 18:12
Ort: Östersund/Frösön
Kontakt:

Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av perampere »

Tänkte jag skulle dela med mig av min enkla lösning för att logga energiförbrukningen på elmätaren.

Som gammal elektronikingenjör tyckte jag det verkade lite för tillkrånglat med den LED-pulsdetektor + räknare som finns på http://www.m.nu. Dessutom blir det ju en del pengar om man skall köpa klabbet...

Har med hjälp av 5 komponenter byggt en 1-wire ledpulsdetektor som fungerar U.A.
Den loggar dessutom båda lysdioderna på min elmätare (aktiv effekt & reaktiv effekt).

Som detektor använder jag fototransistorer som jag köpt på ebay för några tior.
Fördelen med dessa är att de är mycket känsliga och har nästan inget spänningsfall mellan kollektor & emitter vid belysning. Har monterat dessa i en bit trälist som jag borrat 2 st 4,5 mm hål i och fäst på elmätaren med "fästkuddar".
Jag har lagt fototransistorerna i serie med 2 st 10k motstånd mellan +5v och jord.
Jag tappar av pulserna in på de två kanalerna på en DS2423P+ som jag köpt monterad på kretskort från http://www.m.nu för 218 kr. Än så länge är det bara en prototyp-installation så det ser ut som ett kråkbo men jag skall montera allt på ett minimalt kretskort och sätta det i en lite plastbox senare.

Har än så länge inte "tappat" eller fått någon "extra" puls från räknaren.

Bilder på kretsschema, prototypinstallation samt mätdiagram bifogas nedan.
Hopas det kan inspirera eller vara till hjälp för någon.
Bilagor
Exempleldiagram genererat med "egenkonstruerad" LED-pulsdetektor
Exempleldiagram genererat med "egenkonstruerad" LED-pulsdetektor
Prototypinstallation (fototransistorer, motstånd och en lite DS2423P+ på kretskort)
Prototypinstallation (fototransistorer, motstånd och en lite DS2423P+ på kretskort)
Kretsschema
Kretsschema
led-pulsräknare.png (6.95 KiB) Visad 14575 gånger
Väderstation Östersund/Frösödal
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
OWFS - Ubuntu på en gammal bärbar Dell Inspiron
Loggar temperatur med 10 givare + energiförbrukning
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av daromer »

Sjyst.

Framförallt nice att du har en diod för reaktiv effekt också :)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av Plutonium »

Jag är alltid imponerad på hur man kan lösa saker med så enkla medel som möjligt. Mycket trevligt att se..
Bra jobbat! :wink:
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
tanner
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 dec 2010, 20:53
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av tanner »

Kollade lite på elfa efter fototransistorer men hittade inte den du angett.

Vilka krav ställs på den eller kan man mer eller mindre ta vilken fototransistor som helst?
ngn som rekommenderas?
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av Plutonium »

Nu är jag lite novis när det gäller de olika effekterna etc.. Men kan någon förklara enkelt för mig vad just reaktiv effekt betyder. Förklara gärna som du skulle göra för en tre åring :)
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 51
Blev medlem: 06 feb 2007, 13:02
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av citactiva »

Inspirerande tråd! :D

Jag har köpt en räknare (v2.1) samt en led-pulsdetektor från m.nu.
Med detta hade jag tänkt logga huvudmätaren samt min luftvärmepump som jag har haft en 1-faselmätare på sedan jag installerade värmepumpen, jag tog för givet att den hade S0-utgång då det är en nyare digital modell.
När delarna anlände och jag skulle installera dem fick jag se att min 1-faselmätare saknade S0 :roll:

Jag var helt inställd på att jag skulle beställa en extra led-pulsdetektor, tills jag fick syn på denna tråd.
Inte för att jag är snål, utan mer för att jag ville testa att göra en egen, sagt och gjort så letade jag efter vad jag hade hemma. Motstånd, en "fästmuff" med klister för buntband var vad jag fanns om verkade lämpligt.
Fototransistor köpte jag på kjell.com
Jag testade först att köra som perampere gjort men misstänkte att det inte skulle gå eftersom jag kör med den färdiga räknaren och inte en lös DS2423P+, mycket riktigt gick det inte så jag slängde in en transistor också.

Nu funkar det finfint, extrakostnaden för att min elmätare inte hade S0 blev 19kr för fototransistorn, resten hade jag liggandes :D Jag flyttade över den köpta led-pulsdetektorn till värmepumpselmätaren och satte min hemmagjorda på min huvudmätare, detta eftersom huvudmätaren har IR-diod (fototransistorn från kjell är för IR) och elmätaren för värmepumpen har gul diod. Funderade först om jag skulle försöka göra den "snygg", men den är ju väl dold i fasadskåpet och sådär jätteful blev den ju ändå inte. :)

Slänger med lite bilder och ett schema jag stulit från en tråd på beyond measures forum, det är dock lite modifierat efter hur jag kopplat (fanns ett 1MOhm motstånd mellan "ut" på fototransistorn och jord).
1wire ritning.JPG
20110118416.JPG
20110118418.JPG
20110118423.JPG
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
foods
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 jan 2009, 13:44
Ort: Älvsjö

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av foods »

Plutonium skrev:Nu är jag lite novis när det gäller de olika effekterna etc.. Men kan någon förklara enkelt för mig vad just reaktiv effekt betyder. Förklara gärna som du skulle göra för en tre åring :)
Nu ska jag försöka mig på att förklara något som jag inte är helt säker på att jag vet.

Aktiv effekt är "vanlig" effekt som kan beräknas utifrån U*I.

Reaktiv effekt uppstår bara i växelspänning. När man har reaktiva kretsar (som innehåller spolar och/eller kondensatorer) blir det en fasförskjutning mellan spänningen och strömmen. Det innebär att när spänningen är som högst är inte strömmen i sitt högstaläge (se övre grafen i denna bild).

Eftersom (momentan-)effekten är U*I kommer fasförskjutningen innebära att den aktiva effekten blir lägre än vad den skulle varit om det inte var en fasförskjutning. Det kan man förstå om man tänker på att när spänningen är noll drar kretsen ändå ström från nätet (aktiv effekt då är U*I = 0*I = 0).

Den reaktiva effekten är den andra delen av det som kretsen faktiskt drar från elnätet. Privathushåll brukar inte betala för reaktiv effekt vad jag vet.
tanner
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 dec 2010, 20:53
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av tanner »

Fungerar det med vilken NPN-transistor som helst?
Såg att kjell.com hade ett kit med 100 blandade
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 nov 2007, 13:48
Ort: Delsbo

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av bruka »

BC847 (ytmonterad) använde jag till ovanstående schema
NPN general purpose transistors står det i databladet.
formula_0ne
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 dec 2010, 19:47
Ort: ...

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av formula_0ne »

Hej!
Inspirerad av tråden och med det faktum att jag hade en räknare men ingen tillgång till S0 så grävde jag lite i komponenentlådan.. Ville ha blink med diod så man kan se om det gav nån puls så jag gjorde som nedan..
De gamla skolelektronikkunskaperna är högst ytligt avdammade så kommentarer på konstruktion mottages gärna! :-)
Fungerar klockrent iallafall..

/Tobbe

Schema:
puls-detektor.png
puls-detektor.png (10.98 KiB) Visad 14175 gånger
Färdigbyggt
DSC_0052.jpg
mgh
Gillar hemautomation
Inlägg: 46
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:04
Ort: Skövde

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av mgh »

Ser ju bra ut
/Magnus
49ers forever
tanner
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 dec 2010, 20:53
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av tanner »

citactiva skrev:Jag flyttade över den köpta led-pulsdetektorn till värmepumpselmätaren och satte min hemmagjorda på min huvudmätare, detta eftersom huvudmätaren har IR-diod (fototransistorn från kjell är för IR) och elmätaren för värmepumpen har gul diod.
Skulle en IR-fototransistor fungera på en gul lampa med tror ni?
borde inte även lite IR komma med i spektrat eller är dioder så tighta.

Om inte, någon som har tips på var man hittar fototransistorer och andra komponenter till bra priser? skulle behöva köpa hem en gott och blandatpåse med lite av varje :D
mgh
Gillar hemautomation
Inlägg: 46
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:04
Ort: Skövde

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av mgh »

formula_0ne skrev:Hej!
Inspirerad av tråden och med det faktum att jag hade en räknare men ingen tillgång till S0 så grävde jag lite i komponenentlådan.. Ville ha blink med diod så man kan se om det gav nån puls så jag gjorde som nedan..
De gamla skolelektronikkunskaperna är högst ytligt avdammade så kommentarer på konstruktion mottages gärna! :-)
Fungerar klockrent iallafall..

/Tobbe

Schema:
puls-detektor.png
Färdigbyggt
DSC_0052.jpg
Kompisen byggde ihop denna idag men BC558 ska vara 548 istället, då fick han till att funka, nu är nästa steg att få till kabel till elmätaren o in till servern :)
/Magnus
49ers forever
popunonkok
Gillar hemautomation
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 apr 2011, 14:56
Ort: Piteå

Re: Enkel loggning av el-mätare

Inlägg av popunonkok »

Fråga till Perampere om du läser detta.
Med bygget i första inlägget, får du värden direkt ur chippet eller krävde det några ytterligare inställningar?


Fråga till formula_One om du läser detta.
Är din pulsmätare kopplad till ett 1-wire system eller något annat. Jag såg ingen räknare eller liknande i dina bilder.




//Peter
Skriv svar