Dölja tempgivare inne och kabel

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tanner
Wannabe
Kontakt:

Dölja tempgivare inne och kabel

Inlägg av tanner »

Hur har ni som övervakat alla rum i era hus placerat/dolt era givare för ett så osynligt ingrepp som möjligt?

Jag har min "datorcentral" nere i källaren och har dragit upp en kabel till vinden och tänkte därifrån grena ut till samtliga rum. Men jag har inte riktigt fått till det med hur jag skall dra kabeln i rummen och hur man bäst döljer givaren.

Hur har ni andra gjort?

Vilken höjd är lämpligast att sätta givaren på, 1.5m?

Till vinden har jag dragit en cat5 kabel men från den tänkte jag sen köra med en tunnare 4 trådad kabel, typ http://www.jula.se/ekkx-kablar-127930

Är detta en lämplig kabel (4*0,5) eller bör den vara partvinnad (2*2*0,5) eller vad det kallas?
Någon åsikt om en flat kabel? http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =148000754
rhoddas
Tar hemautomation på allvar

Re: Dölja tempgivare inne och kabel

Inlägg av rhoddas »

jag befintliga termostater till varje rum. Rör är draget till respektive termostat (styr 24 volt golvvärmeshuntar). Jag har lyckats få i en extra 2 pars kabel (från m.nu) till varje termostat. Tempsensorn sitter sen inuti varje termostathus (tillsammans med original termonstat). själva dallasgivaren har jag lödit dit för att minimera utrymmet. Snyggt och praktiskt!

PS Sen kommer ju alla kablar ut på samma ställe (där jag dessutom har en hub)

//Peter
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Själv har jag dem på lite olika ställen. Dels i kabellister längs med väggarna dels gömda i förgreninsdosor.
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

rhoddas skrev:jag befintliga termostater till varje rum. Rör är draget till respektive termostat (styr 24 volt golvvärmeshuntar). Jag har lyckats få i en extra 2 pars kabel (från m.nu) till varje termostat. Tempsensorn sitter sen inuti varje termostathus (tillsammans med original termonstat). själva dallasgivaren har jag lödit dit för att minimera utrymmet. Snyggt och praktiskt!

PS Sen kommer ju alla kablar ut på samma ställe (där jag dessutom har en hub)

//Peter
Jag har trådlösa termostater, vet du om de skickar tempen till golvvärmeystemet eller om det bara skickar "vrid på mer varmvatten alt. stäng?
Jag har uponor golvärmefördelare och termostater.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Jag drog mina kablar via vinden och existerande ventialtionsrör.
Skriv svar