Tänkte precis som dom flesta andra börja mäta elförbrukningen. Kommer ha knappt 20m CAT5-kabel från datorn (USB-interface + OWFS) till där elmätaren sitter. På elmätaren sätter jag en LED pulsdetektor som anslutes till räknaren. Men frågan är skall jag ansluta räknaren till 1-wire-nätet ute vid elmätaren och alltså ha kort sladd mellan IR-detektorn och räknaren (1). Eller skall jag sätta räknaren nära datorn och utnyttja 2 partvinnade trådar i CAT5-kabeln för att ansluta IR-detektorn till den?
Alltså
1) Dator - 20m 1wire - räknare + pulsdetektor
Hade ju varit smidigast att ha räknaren nära datorn eftersom jag då enklare kan använda den andra halvan av räknaren för andra avläsning än just elmätaren.
Hm... Hoppas det inte är jag som gett rådet att sätta räknaren nära pulsdetektorn?
20m mellan räknare och pulsdetektor bör inte vara något problem, och det blir dessutom lättare att bygga ut 1wire-nätet i framtiden när du slippen en 20metersgren på 1wire-nätet.
Elskåpet sitter ute i garaget och där skall jag ändå ha en tempsensor så det blir 1-wire dit i vilket fall som helst. Så det blir nog enklast att sätta räknaren tillsammans med LED-detektorn i elskåpet. Och då hamnar räknaren som sista enhet på den 1-wire-slingan.