Avstängd loggning i Plugwise.

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Avstängd loggning i Plugwise.

Inlägg av masala »

Har använt plugwise under ett par månader nu och det har fungerat bra.

Upptäcker nu att den visar data fram till klockan 13:00 i stapeldiagrammet trots att klockan bara är 9:27.
Ser nu att det bara fram till klockan 13 i går.
Då är det väl samma som har inträffat en gång tidigare, den stängt av modulerna. Tidigare var bara några
moduler avstängda men nu verkar den ha stängt av loggning på alla moduler, även +-modulen.
Var inte hemma när det inträffade och tror inte det har varit något strömavbrott.

Ser att modulerna visar current usage helt riktigt men inget loggas.

Se även mitt tidigare tråd
http://www.temperatur.nu/forum/www-m-nu ... t1799.html

Hur gör jag för att få igång loggningen igen ?
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Re: Avstängd loggning i Plugwise.

Inlägg av masala »

Hur fungerar refresh i Plugwise source Reports ? Uppdaterar det bar current usage och total usage.

Något annat händer om man trycker på shift+refresh :?: men det finns inte dokumenterat i manualen vad jag kan se.

Vad händer om man trycker på ctrl+refresh ? :?:

Finns det ingen annan möjlighet att starta loggning om alla enheter lagt av än att
utföra master reset på samtliga enheter inklusive circle+ och sedan konfigurera systemet från början.

Det börjar bli lite jobbigt om man måste utföra det en gång i månaden. :mrgreen:
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avstängd loggning i Plugwise.

Inlägg av elf98 »

Shift+refresh ska hämta missad data. Jag föreslår att du kontaktar Plugwise support, de är väldigt duktiga på att lösa problem med produkterna.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Re: Avstängd loggning i Plugwise.

Inlägg av masala »

Har skickat mail till Plugwise men ännu inte fått något svar. :(

Har sett att det finns en betaversion av source som kanske löser problemet.

Loggar fortfarande modulerna så att jag senare kan få ut data och skickas data fortfarande till Plugwise
trots att jag inte kan se något i rapporterna. :mrgreen:
masala
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 56
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:39
Ort: Agnesberg

Re: Avstängd loggning i Plugwise.

Inlägg av masala »

Fick svar från Plugwise efter 3 dagar.

Svaret var att det finns en uppdaterad version av Source , version 2.6(20110101) där felet är avhjälpt.
Har nu liksom flera gånger tidigare försökt att se om det finns en ny version av programvaran genom att trycka på
updates, men har alltid fått svaret att det finns inga uppdateringar.

Plugwise moduler fortsatte logga när felet inträffade men version 2.5 av Source kunde tydligen inte läsa data.
När jag startade 2.6 läste den direkt in alla loggningar.

Detta var tydligen ett ganska vanligt förekommande fel i version 2.5.
Tycker temperatur.nu kunde skicka ut ett mail till sina kunder vid varje uppdatering när det tydligen är svårt att ställa in programmet så att det själv hittar uppdateringar. Tycker också att Mätteknik för alla borde ha upplyst om detta vid en fråga varför loggningen inte fungerar.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avstängd loggning i Plugwise.

Inlägg av elf98 »

Jag har tyvärr inte någon möjlighet att sätta upp maillistor för alla produkterna på m.nu - det skulle bli otroligt tidsödande att underhålla och hålla koll på. Och i slutänden skulle det leda till dyrare produkter.

För mig (och alla jag haft kontakt med via mail) har den automatiskt notifieringen om att det finns en ny version fungerat klanderfritt. Jag förutsatte därför att du körde senaste versionen, en miss från min sida och det ber jag så klart om ursäkt för.

Måhända blockerar en eventuell brandvägg kollen om det finns en ny mjukvara?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar