Har varit lite upptagen med annat den senaste tiden, men har nu testat lite mer och bl.a. gjort en jämförelse mellan mina båda PIR:ar.
- PIR #1 med jumper satt till H gav 18 falskdetekteringar under en timme.
- PIR #1 med jumper satt till L gav 37 falskdetekteringar under en timme.
- PIR #2 med jumper satt till H gav 6 falskdetekteringar under en timme.
- PIR #2 med jumper satt till L gav 8 falskdetekteringar under en timme.
Nu har jag visserligen bara gjort ovanstående test 1 gång (utspritt över flera dagar), men det känns ju ändå som att det är en viss skillnad mellan PIR:arna.
Som jag skrivit förut så skulle det vara mycket intressant om någon annan kunde göra en liknande test. Jag skickar gärna en av mina PIR:ar om någon orkar ställa upp och testa lite!
Kan ju dessutom ta och beskriva min testuppställning mer i detalj, med förhoppning att någon kanske upptäcker något konstigt:
PIR:en är kopplad med tre trådar (på ett par cm var) till D2C-kortet. + på PIR:en går till + på D2C-kortet, - på PIR:en går till G på D2C-kortet och OUT på PIR:en går till B på D2C-kortet (har även testat A). A är kopplad till G. Har för tillfället en elektrolytkonding på 100uF mellan + och - nära PIR:en och en 1uF konding mellan + och G vid D2C-kortet. D2C-kortet är kopplat till 1-wirekabeln där blåvit och orangevit går till G, orange går till + och blå går till D.
PIR:en och D2C-kortet ligger båda under en uppochnedvänd keramikmugg i mitt sovrum som är nedsläckt, där ingen vistas och fönsterna är fördragna. 1-wirekabeln från D2C-kortet är 7m lång och går genom väggen från sovrummet till en dator (med FreeBSD 7.3) som står i mitt kontor via en DS9490R-adapter.
På datorn kör jag en hemmahackad variant av DigiTemp där jag skickar ett "Conditional Search ROM [ECh]"-kommando var 250:e millisekund. När D2C-kortet får för sig att larma så läses statusen av med "Read Status [AAh]". För att försäkra mig om att det inte är någon bugg i min programvara har jag även testat att koppla in DS9490R-adaptern till en laptop med Windows XP, köra OneWireViewer och polla D2C-kortet med ett par sekunders intervall. Jag får även då falskdetekteringar.