Har anslutit extern HD till XP-dator och kört installation Ubuntu 9.10 från CD.
Får nu, vid uppstart av datorn med XP, fram GRUB loading och GRUB rescue.
Måste nu ha externa hd inkopplad och då välja OP mellan UBUNTU eller XP.
Det var inte meningen då den externa ska sitta i annan dator för väderloggning.
Hur får man bort sk--en?????????
Fattar faktiskt inte vad du vill åstakomma och vad som faktiskt händer?
När du inte har den externa hdisken inkopplad får du fram grub.. Medans när du har den inkopplad får du också fram grub?
Vad vill du åstakomma och är det så att du instalerat sakerna på den externa hdisken kanske? Sedan frågar jag mig också varför du instalerat såpass gammal version av ubuntu. även om den äldre funkar då
Fick helt enkelt tag på en CD/DVD med den utgåvan av Ubuntu.
Tänkte ha det på en 44-pin IDE HD inkopplad i en HP Tunn Klient för att logga Temp.
Körde CD,n på min PC med Win,xp. Enligt anvisningen på cd,n installerades Ubuntu till den
tillfällit usb-anslutna HD ( 44 pin ide hd ).
När nu Pc,n med XP ska startas upp får jag svart skärm och med vit text.
På överst raden står det GRUB loading.
Nästa rad ( 2 ) en Ubuntu variant.
Nästa rad ( 3 ) ytterligare en Ubuntu variant.
Nästa rad ( 4 ) Win, XP.
Nästa rad ( 5 ) GRUB rescue.
Val, markering, göres med piltangent upp eller ner samt enter.
Markerar jag XP är enda möjligheten att komma vidare att ha usb HD,n med Ubuntu ansluten.
Något hämtas/körs från den då XP väljs som system.
Väljer jag Ubuntu så naturligtvis körs det från usb HD,n.
Ska logga Temp vid Torpet ( 30 mil bort ) så därför blev det problem.
Du instalerade alltså ubuntu på den externe disken i din normale dator för att du trodde att du kunde flytta disekn till den andre datorn?
Ivf så kommer den då instalera grub på MBR på alla diskar om jag inte minns fel. Detta ställer till med ovan nämda problem.
Du har även ubuntu + xp på redan ovan valda dator ? Isåfall ta ur din externa disk och kör resque liknande i ubuntu installern så kommer den fixa till grub. Sedan finns det givetvis de svåra sätten med.