Förslag: skriptarkiv

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Förslag: skriptarkiv

Inlägg av jed »

Det finns några guldkorn i form av skript som användare har lagt in i trådar lite här och var på forumet, kod för hur en lcd kan styras från bash & php, rrd-uppdateringar osv.
Problemet är att dom ligger dolda i trådar, så det kan vara lite svårt att hitta dom.


Vad sägs om att lägga upp ett skriptarkiv, tex cvs eller git, där vi kan lägga upp skripten som sen kan länkas till inlägg och vara åtkomliga direkt via hemsidan.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Förslag: skriptarkiv

Inlägg av CirruZZ »

Jag tycker det låter som en lysande idee! Personligen skulle jag föredra Git framför cvs. Länkningen skulle vi kunna ha via wikin, och diskussioner via forumet.

@elf98, skulle det vara en idee att sätta upp en egen git server i temperatur.nu's regi eller skall vi köra på någon som finns redan, typ Github.

Kan tillägga att jag inte har någon större erfarenhet av varken git eller cvs, men tycker ändå att det är ett mycket bra förslag, har själv tyckt att det är knepigt att hålla redan på alla bra tisp och kod-förslag som finns här på forumet.
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Förslag: skriptarkiv

Inlägg av jed »

Git är nyare och modernare, jag är dock lite osäker på om/vilka klienter det finns för dom som sitter på windows till det. På unix-sidan är det inga problem. Cvs har klienter till... allt :)

Men dom flesta kommer bara att ladda ner skript, det är några få som kommer att ladda upp skript så det kanske är ett mindre problem iom att det kommer att finnas ett webinterface.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Förslag: skriptarkiv

Inlägg av elf98 »

Låter som en bra idé, säg vad ni vill ha för server så fixar jag det!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Förslag: skriptarkiv

Inlägg av CirruZZ »

Som sagt, jag har ingen större praktisk erfarenhet av versions hantering, men jag vill gärna lära mig. Har kollat lite på det och vad jag kan konstatera så är git nyare än vad cvs är, precis som jed skriver. Men i slutändan så spelar det ingen roll för min del.

https://git.wiki.kernel.org/index.php/I ... _and_tools
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Förslag: skriptarkiv

Inlägg av jed »

Jag röstar för git, är det bra nog för linux kernel är det bra nog för oss ;)
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Förslag: skriptarkiv

Inlägg av jed »

Har du hunnit kika något på det här eller har du haft lika fullt upp som resten av världen?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Förslag: skriptarkiv

Inlägg av elf98 »

Fullt upp som resten av världen! :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Förslag: skriptarkiv

Inlägg av jed »

Hehe, känner igen det där :)
Skriv svar