Hej! Jag planerar inköp av en dator som ska användas för att styra belysning med Tellstick, koppla till en väderstation och div. andra styr och mätuppgifter.
Jag har inga prestandakrav men det ska gå att köra Windows på, vara strömsnål (helst max 10 watt mätt på 220V-uttaget) och gärna fläktlös.
Skulle vara kul att höra vad ni använder för dator för liknande uppgifter. Mini-ITX? Gammal bärbar? Ombyggd tunn klient?
Det behöver inte vara en pc, dom flesta nas (nätverksanslutna hårddiskar) går att använda till det, dock får du köra linux istället för windows.
Att styra tellstick, mäta/styra med 1-wire, i/o-kort osv är inga problem. Det är inte så avancerat och det finns gott om guider och hjälp på nätet.
Jag har en qnap 409-ts som jag snart ska flasha om så den kör debian, till den ska jag köra owfs för 1-wire, tellstick och ett i/o-kort med 10 in/utgångar för att styra diverse saker som ska styras mha sladd istället för tellstick.
Jag kör med en mini itx dator. Jag kör dock linux och ser inte skälet till windows alls då allt vad jag vet går att göra i linux med. Skriv gärna vad som inte funkar
Jag kör med en intel dualcore atom med fläktlöst samt ssd. ca 12 watt drar denna setupen och funkar prima.
Just Mini-ITX verkar intressant. det finns ju en mängd kort att välja på. Jag kanske är överdrivet petig med strömförbrukningen, om det ligger runt 15 watt och har ett lågt inköpspris så kanske det är ok.
Jag tar gärna emot fler tips på Mini-ITX system som ni kör!
Jag har inte exakt vilken jag köpte i huvudet. Men det är en med lågt TDP. typ x510? Finns de med lägre TDP också. Sedan gäller det att skaffa nätagg som lirar därefter med låga förluster så har man en strömsnål dator. Nu är det som så att mätarna kan mäta fel på +-10 watt utan problem också
edit: Ser nu att den med D510 som jag hade drar närmare 20watt. Det är min reservmaskin som drar ca 12 watt. Den är singelcore
Jag har nu efter ett tags letande skaffat ett netbook med Atom N450, i mitt fall en Asus Eee 1005P men flera liknande modeller bygger på samma plattform. Den kan fås begagnad för runt 1000 - 1300 kr komplett med operativsystem. Den drar enligt min wattmätare (Voltcraft) ca. 8 watt vid idle. Jag har svårt att hitta något annat komplett system i samma prisklass med Windows 7 installerat som drar så pass lite ström. Nu får vi se hur länge den håller vid 24/7 drift!
Har även provat en fläktlös Mini-ITX-lösning med NM10 chipset (Atom D510) men den låg på ca. 25 watt i Idle, blev besviken där... Annars vore det kanon om det kom ut Mini-ITX-system samma moderkortsplattform som används i netbooks.