Jag och min far har varsin ljusmätare tillsammans med DS9490.
Vi har som sagt två system, kallad 1 (mitt) och 2 (min fars).
Båda kör OWFS på Ubuntu.
Kör vi med ljusmätare ett på system ett fungerar det fint.
Kör vi med ljusmätare två på system två fungerar det inte alls. Nätet dyker helt sporadiskt, (alla enheter försvinner ur listningen).
Eftersom allt annat har fungerat på system två trodde vi att det var en dålig lödning och lödde om hela kortet till slut. Ingen lycka.
Kör vi ljusmätare två på system ett fungerar den klockrent (testat att köra i > 96 h).
Kör vi ljusmätare ett på system två är det precis samma fel.
Vi har mätt spänningen och ligger på fina 5V ±0,2V (ish).
Vi har kört med enbart ljusmätaren med samma resultat (0,5 m kabel typ).
System 1 är en virtuell maskin under ESXi med USB-enheten satt till passthrough från ESXi till VMn. (jag trodde det här skulle krångla men har gått hur bra som helst!)
System 2 är en PPC-baserad Mac Mini som då kör Ubuntu för PPC.
Vi har inte testat att byta enheter och gissningsvis är de inte av samma batch då de är köpta med nästan ett års mellanrum (min först).
System 1 kör (under en VM):
Ubuntu 11.10
./owfs version:
2.8p14
libow version:
2.8p14
Börja med att fixa lite mer likadana system. Samma owfs t ex. Flytta adapter och så till den andre burken och testa också. En aktiv USB hub förespråkar jag ganska ofta också. Det brukar hjälpa vissa fel.
Kör du spänningsmatat externt eller från USB-stickan? Om det är från USB-stickan kan helt klart en aktiv USB hub hjälpa till. Men som sagt prova flytta hela systemet till ESXi hosten. Dvs adapter + kablar.