Sporadiska felläsningar

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MikaelB
Tar hemautomation på allvar

Sporadiska felläsningar

Inlägg av MikaelB »

Jag har byggt ett larm med 1wire.
Nätet börjar i en USB-adapter, DS9490R och på det sitter bl a en PIR men framför allt magnetkontakter kopplade till D2PC 2 IO. Som mjukvara kör jag owfs och läser av alarm-directoryt med en halv sekunds mellanrum.
Med owfs kan man ju konfigurera D2PC 2 IO att dyka upp där när kretsen med magnetkontakten (läs dörren) öppnas.

Med ganska långa mellanrum råkar jag dock ut för felläsningar av magnetkontakterna vilket gör att larmet går (det tror ju att någon öppnat en dörr...)

Vad skulle detta kunna bero på?
Jag funderar på om det skulle vara en idé att införskaffa en spänningsinjektor, men en av magneterna som har fellarmat sitter väldigt tidigt på nätet och där borde väl spänningen vara bra ifrån DS9490R?
Jag antar att det troligtvis inte är magneterna som försvagas för några sekunder..?

Nätet sitter i en NSLU2, och den driver inte bara ett utan två DS9490R. Talar det möjligen för en injektor?

Alla teorier välkomnas :-)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Sporadiska felläsningar

Inlägg av daromer »

Hej!

För det första är 0.5 sekunder mellan varje läsning ganska ofta. Läser du i uncached katalogen? Om det inte är i uncached så kan du sluta läsa så ofta för den uppdateras långt ifrån så ofta. Den cachar där nämligen.

I uncached katalogen borde du kunna läsa av varannan sekund ca som oftast. (Kommer inte ihåg vad fördröjning är där) Men exempelvis en tempsensor tar 0.7 sekunder på sig i genomsnitt så det betyder att du bara får nytt värde varannan gång eller att du får en fördröjning ändå.

Men till dina värden. Om du kör mycke saker på USB porten så rekomenderar jag en Aktiv USB hub med spänningsmatning samt ev injektor.

Hur och när får du felen? Kan du presentera en tabell över en dag där du pekar på värdena som faktiskt blir fel? Funderat på att läsa ut 2 värden på raken istllet för att kanske filtrera bort fel?
MikaelB

Inlägg av MikaelB »

Baseras alarm-katalogen på cachade värden menar du?
Har tyvärr ingen lista - jag kör larmet i loggläge och det har hänt vid två tillfällen under våren.
Det råder dock ingen tveksamhet om att det verkligen är felläsningar, en var på natten när dörren var låst och alla låg och sov, den andra var häromdagen, även då med låst dörr.

Magneten larmar under typ 10+ sekunder vilket gör att jag inte kan råda bot på det hela genom att läsa två ggr :-(

Jag har beställt en injektor, har prylarna i en passiv USB-hub idag, en aktiv vore nog inte fel.
Rädd att skaffa någon som inte lirar bra med DS9490R och OWFS dock, vet du någon som är bra?

MVHM
daromer

Inlägg av daromer »

Hmm larm katalogen. Är inte säker där faktiskt.

En aktiv hub av valfritt fungera. Men 2 gånger under så lång tid låter inte som så mycke när det kommer till 1wire?

Vad exakt larmar? Att du tappar sensorn eller att den faktiskt visar fel värde? Hur har du byggt upp och läser av sakerna? Schema?
MikaelB

Inlägg av MikaelB »

En spänningsinjektor gjorde ingen skillnad.

En aktiv USB-hubb verkar däremot ha hjälpt!!
daromer

Inlägg av daromer »

Låter som om din usb-port hade för lite spänning till adaptern då.

Bra att (om) det har löst sig!
Skriv svar