Går det att tvinga den att fortsätta från där den slutade på något vis?
Kod: Markera allt
if int(self.data) + int(self.offset) < int(self.lastvalue):
print "SMALLER: " + sensor_name + " " + self.data + " " + self.lastvalue + " " + str(int(self.lastvalue) - int(self.data))
self.offset = int(self.lastvalue) - int(self.data)
SQL = "UPDATE 1wire SET offset='" + str(self.offset) + "' WHERE sensor_name='" + sensor_name + "'"
self.DB.runSQL(SQL)
elif int(self.data) + int(self.offset) > int(self.lastvalue) + 500000:
print "TOO BIG!!! Look: " + sensor_name + " " + self.data + " " + self.lastvalue + " " + str(int(self.lastvalue) - int(self.data))
self.offset = int(self.lastvalue) - int(self.data)
SQL = "UPDATE 1wire SET offset='" + str(self.offset) + "' WHERE sensor_name='" + sensor_name + "'"
self.DB.runSQL(SQL)
self.data = str(int(self.offset) + int(self.data))
Får testa å byta det då, kört den i två år ungefär.elf98 skrev:Antagligen är batteriet slut i räknaren och när den tappar spänningen från nätet nollas den. Du har inte kopplat en LED-detektor via batteriet?
Det finns inte något sätt att sätta räknarvärdet, man måste hålla koll på förändringarna och inte absolutvärdet. Då får man "fel" en gång när värdet slår över och sedan rullar det på utan problem.
njae det ska väl gå på Windows också.bjornsson skrev:RRD är linux baserat va?
Kanske skulle satt sig in i det och emigrerat från Microsoft
sege skrev:Jag har kodat in en 'offset' i mitt system så räknaren har minskat eller ökat för mycket enligt vissa kriterier mot förra värdet räknar jag om offset och sparar om som nytt värde som jag sen utgår ifrån. På det viset anser jag mig få minimalt med fel i databasen.
Annars fick jag världens knas när räknaren slog runt eller fick totalt krupp vid något tillfälle. Trodde det var batteriet men den har hanterat spänningslöst efter det så vetifasen vad det var.
Typ så här, första siffra är räknare, efter plus är eventuellt offset och sista siffran är vad jag lagrar i SQL:
1+0 1
2+0 2
3+0 3
1+2 3 (3-1 = offset två)
2+2 4
3+2 5
4+2 6
5+2 7
2+5 7 (7-2 = offset fem)
3+5 8
4+5 9
Hmm, om det går att begripa och jag tror det var så jag gjorde. Stäm mig om jag tänkte fel här lite raskt.
28747452bjornsson skrev:Hur skulle det se ut med mina värden, så här de åtta värdena ut som jag har i mysql databas precis när det blev nollat.