Åter vid liv: ProcessIt! (arbetsnamn)

Beyond Measure är En mycket flexibel Windowsmjukvara med stöd för ett mycket stort antal 1wire-enheter. Mjukvaran kan även skapa avancerade grafer.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Åter vid liv: ProcessIt! (arbetsnamn)

Inlägg av PerM »

Hej,

Som jag tidigare skrivit här på forumet har jag arbetat med ett Open Source bibliotek för 1-Wire i C#, OW.Net (http://sourceforge.net/projects/owdotnet/). I och med att det sedan två veckor varit redo för användning i andra applikationer är det nu dags att annonsera att jag återupplivat ett annat projekt, troligen det största projekt jag gjort i privat regi (bortsett från husrenoveringen!).

Projektet går under arbetsnamnet ProcessIt! och är i grunden en Windowsservice för kommunikation mellan lokala moduler samt fjärrapplikationer.

I och med alla moduler använder samma kommunikationsgränssnitt och kan kommunicera med varandra blir det enkelt att lägga till ny funktionalitet av olika typer (tex exportering av data till fil och händelsestyrda kommandon). Planen är idag att möjliggöra för andra att skriva moduler, allt är förberett för det, men hur det blir i slutänden återstår att se.

Första målet är att få in samma funktioner som idag finns i FF2DB men i ett betydligt mer användarvänligt format (samt den efterlängtade funktionen att köra som service). Därefter kommer stöd för 1-Wire (OW.Net), och Tellstick att läggas till. Det finns också planer på ett grafiskt gränssnitt som via nätverket kan presentera data i realtid (t.ex. temperaturer ovanpå en ritning av huset eller värmepumpen), samt det som TWatch idag kan göra (enskilda kurvor, grupperade kurvor osv). Gissningsvis kommer man även kunna skicka kommandon till de olika modulerna för att styra t.ex en 1-Wire brytare eller en lampa via Tellstick.

I dagsläget är kärnan och modulerna för databasstödet och filövervakningen klara, jag arbetar just nu på modulen som läser informationen från filerna (dvs det som FF2DB gör).

Ett utkast till manualen finns att hämta på projektets sida. Den ger en ganska bra bild åt vilket håll programmet är på väg.

Hur licensen kommer att se ut är ännu inte bestämt, men med tanken storleken på projektet och den tid som jag kommer lägga på detta lutar det idag åt någon form av shareware eller donationware licens. Förslag välkomnas!

Som vanligt önskas synpunkter och uppmuntran i alla dess former :)
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Inlägg av The_donk »

Ja detta verkar ju definitift lovande.
Har ni programerare inget jobb... :) detta låter som om tiden inte är något problem.t

När vill du ha hjälp att beta testa? :)
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 nov 2007, 13:48
Ort: Delsbo

Inlägg av bruka »

Det där ser precis ut som ett program jag behöver.
Användarvänligt låter bra för oss (jag) :oops: som inte är så bra på kodning.

Som det är nu så måste jag ha en hel hög med program igång som sköter det där
och att köra som tjänst är också bra, Nu tvingas jag lämna servern inloggad.
Att kunna visa resultat på en webbsida ingår gissar jag?

donationware licens låter bra för mig, såna program som jag använder och är nöjd med brukar jag betala en summa för. Men det kanske många struntar i?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Bruka: Jo, planer för moduler för ftp, graf, mail osv finns och kommer skapas. Egentligen är det är det bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra.

Donk: Jag har ett 'behov' av att skapa, blir vansinnig om jag inte får göra det :P

Jag hoppas ha klar den tredje modulen, TextToDatabase, klar i veckan, då finns det möjlighet att testa programmet.

Angående licens: ja 99.9% struntar i att donera; ta Temperaturkoll som exempel: 471 installationer, 42 stycken aktiva just nu (se denna sida för statistik). Antal donationer: 0.

Visserligen är det ingen revolutionerande applikation, men beviserligen tycker folk den är bra nog att ha installera och använda.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

För de som är intresserade finns nu ett nytt utkast av manualen att hämta hem i slutet av denna sida: http://www.pmalmberg.com/projekt-och-ap ... processit/

Programmet testkörs just nu på min server och utveckling av 1-Wire-modulen pågår.
miktr
Gillar hemautomation
Inlägg: 45
Blev medlem: 17 dec 2007, 20:09
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av miktr »

Det här låter ju klockrent!

Det låter som om detta öppnar för många nya möjligheter för sensornätverk.

Jag skulle gärna se att man kan ha flera samverkande mindre 1-wire nätverk över t.ex TCP/IP. Vad jag menar är att ofta har man ett trådlöst absolut perfekt fungerande WLAN hemma. Jag skulle vilja kunna ha två (eller flera) datorer med 1-wire nätverk där man på varje dator kör en "klient" som kommunicerar med de andra datorerna.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

miktr skrev:Det här låter ju klockrent!

Det låter som om detta öppnar för många nya möjligheter för sensornätverk.

Jag skulle gärna se att man kan ha flera samverkande mindre 1-wire nätverk över t.ex TCP/IP. Vad jag menar är att ofta har man ett trådlöst absolut perfekt fungerande WLAN hemma. Jag skulle vilja kunna ha två (eller flera) datorer med 1-wire nätverk där man på varje dator kör en "klient" som kommunicerar med de andra datorerna.
Plan på en router-modul finns :). Måste bara hinna med...
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

En liten statusuppdatering:

Utvecklingen fortskrider i jämn fart, de tre första modulerna är nu i öppen-test-fas, dvs de som vill får möjligheten att prova applikationen. Implementation av stöd för 1-Wire sensorer är påbörjad, se utvecklingsplanen.

Är det några speciella sensorer som det önskas stöd för? Notera det i så fall här
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Har nu provkört ProcessIT.
Helt perfekt.
Provade att köra in 2003 loggfiler, allt löpte på perfekt och kom in i databsen.
Kan verkligen rekommendera andra att prova.
Sedan när Per får färdigt 1-wire stödet så kan man slänga alla andra applikationer.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Nu också med loggning av 1-Wire till databas :)
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Det blir bara bättre och bättre.... :lol:
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Inlägg av The_donk »

Detta är ju ett jätte bra sätt få in de sensorer och funktioner man vill ha i programmet, utan att kunna programera själv.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

The_donk skrev:Detta är ju ett jätte bra sätt få in de sensorer och funktioner man vill ha i programmet, utan att kunna programera själv.
Att låta någon annan göra jobbet menar du? Det har funkat i alla tider :lol:
The_donk
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 apr 2007, 16:53
Ort: Stockamöllan

Inlägg av The_donk »

PerM skrev:
The_donk skrev:Detta är ju ett jätte bra sätt få in de sensorer och funktioner man vill ha i programmet, utan att kunna programera själv.
Att låta någon annan göra jobbet menar du? Det har funkat i alla tider :lol:
Skomakare bliv vid din läst.
tillsammans blir vi starkare...

Och en massa andra klyschor...

Ja bara se på PerM, han har problem med att få tiden att gå, så då hjälper vi honom att få en meningsfull syselsättning. och vi testar programmen och ser till att han gjorde rätt.

om det var tvärtom... hemska tanke :)
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Problem med att få tiden att gå?!?! Satt just just i fikarummet och insåg att äldsta sonen fyller sex år i vår - var tog de åren vägen?!?! :shock:
Skriv svar