Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av elf98 »

Efergy e2 IR är ett komplement till den mycket populära Efergy E2 Classic-serien.

Med Efergy e2 IR får du alla egenskaper från E2-serien, med förändingen att du enkelt ansluter sensorn till den blinkande lysdioden på din elmätare.

Efergy e2 IR hittar du här: https://www.m.nu/efergy-e2-ir-tradlos-e ... p-516.html
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
elhoo
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 mar 2012, 21:35
Ort: Huddinge

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av elhoo »

Hej,

Funderar på vad som är den praktiska skillnaden mellan en Efergy E2 - trådlös energiövervakning 3-fas och en IR förutom installationen.

Är båda lika noggranna? Är båda lika snabba?

Kan tänka mig att IR är långsammare om det är låg elförbrukning för då kommer det att "blinka" mer sällan?

Tacksam för svar.

mvh//Lennart
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av elf98 »

IR-varianten visar vid en korrekt installation samma värden som den "riktiga" elmätaren.
Varianten med 3 klampar har normalt ett felintervall på ca +/- 10%. Vid resistiva laster som tex glödlampor och element är felet litet och vid induktiva laster som tex lysrör, motorer och kompressorer är felet större.

Båda mätarna uppdateras normalt var sjätte sekund, men precis som du påpekar kan uppdateringarna bli långsamma för iR-varianten när det är låg förbrukning i kombination med att elmätaren som övervakas har ett lågt pulstal.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Radioman
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 aug 2012, 20:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av Radioman »

Jag beställde denna idag och den är redan skickad. Har den antagligen i morgon.
Jag skall ge ett omdöme här när jag fått igång den.

Ingen annan här som har denna?
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 maj 2009, 15:52
Ort: Sverige

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av mcdanne82 »

Jag har båda, den med IR visar ofta 10% högre än den med "klamparna" så IR är mycket noggrannare.
Dock skickar IR sändaren bara iaf på min signaler var 30sekund(ej justerbart) medans på "klamp" varianten kan justeras ner till 6 sekunder.

IR Varianten funkar ej med Efergys nya Online hub.
Radioman
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 aug 2012, 20:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av Radioman »

Ja, så har jag kommit igång också. :)
Som sagts så är upplösningen inte den bästa vid små laster och kort tid. Man får vänta någon minut så att man säkert ser vad det blev om man stänger av eller sätter på en apparat. Över tid bör det naturligtvis bli väldigt exakt eftersom man räknar pulser från sin elmätare.
Jag hade mankemang med att det blev 0 kwh i förbrukning. Härjade runt och gjorde hålet en aning större för diodinsläppet, resettade, länkade om kommunikationen mm. Ibland blev det rätt (ca 1kwh just då) och ibland var det bara 50w! Det visade sig att kontakten där man stoppar in stereo-teleproppen, från givaren till sändaren, behövde "motioneras".
Nu fungerar det klockrent och precis så bra som jag hade hoppats. :D
Man kan göra backup lokalt och online som registrerad användare.
Angående Efergys onlinehub så gick det inte ens att anmäla sig eftersom det krävdes en MAC adress. Jag hittade då ingen sådan på min avläsningsenhet. Hursomhelst så är programvaran som följer med alldeles utmärkt. Jag laddade förresten ner den senaste version 2.1. I kitet jag köpte följde en CD med med version 2.0

Jag har ju bara använt manicken i en kväll men ser ju att om den fungerar så bra som det nu gör så kan jag verkligen rekomendera den till andra.
Man ser vad som drar effekt i huset. Vi lagar t.ex. mycket mat och använder ugnen en hel del. Ugnar drar mycket effekt ... :shock:
Radioman
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 aug 2012, 20:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av Radioman »

Man behöver en "engage hub kit" för onlinetjänsten . Fast den är ändå inte kompatibel med IR varianten av E2 monitorn.

http://www.efergy.com/index.php/default ... ub-uk.html
kpeson
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 okt 2012, 15:50
Ort: göteborg

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av kpeson »

Framtiden ser dock ljus ut.Kontaktade Efergy och fick följande svar

Thank you for contacting with us.

You are right, the current generation of hubs are not compatible with the IR transmitters, but this will be solved in the future (an update in the firmware of the hubs will allow this).

At this moment I can not ensure when this will be ready, so I kindly ask you to keep checking our website and social media profiles.

Hope this information is useful,

Warm regards,
Ambiorix Feliz Brito
Efergy Technologies Limited


//Kpeson
simka
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 nov 2012, 20:07
Ort: Linköping

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av simka »

Det låter ju smidigt att ha en IR mätare istället för "klamparna", är det någon som har testat om IR sändaren fungerar med en monitor(Efergy E2 3-fas) som köptes med tillhörande "klampar"? och följd frågan blir då så klart, går det att köpa en sådan IR mottagare separat??

/S
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av elf98 »

Monitorerna är inte kompatibla sins emellan. Du kan därmed inte para en IR-sändare med en clamp-monitor eller vice versa.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Britvik
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 okt 2019, 19:37

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av Britvik »

Köpte en efergy E2 IR Opto av Clas Ohlson 2015-12-20 och installerade den samma dag. Fram till juli i år har den fungerat bra och via resultaten har jag kunnat söka upp felande apparat samt reeducera min elförbrukning. Alltså en nöjd efergy E2 användare - fram tl juli då jag fick 'de fyra sträck' i mottagerenheten. Aha - batteribyte trodde jag. Därmed intallerade nya batterier - i både enheter för säkerhets skull. Men kontakt enheterna emellan fanns inte att få. Vid första kontakt vid efergy service, fick jag så småningom en lista över åtgärdar för att återställa kontakt, som inkluderade borttagandet av batterierna, samt tryckning av knapparna i sekvens i 10 sekunder var. Sedan låta enheterna stå utan batterierna i ytterligare tio minnuter för att 'avlägsna statisk'. mina kontakter fick mottagnings nr #'EF1229, 1247, 1438, och 1554. Min sista kontakt var omkring den 19: september, men tyvärr blev det ingen kontakt åter igen. Jag undrar om andra användare av efergy E2 IR Opto har upplevt liknande problem med sina enheter. Jag tycker att mindre än fyra års livslängd är inte att rekomendera. Mitt golvur är från 1912 och 'går som en klocka' än i dag. och kyl, frys samt tvättmaskin är från innan vi skaffade huset 2003. Sexton år alltså.
Clas Ohlson har inte den efergy e2 IR Opto längre i sin sortiment, en indikation att kanske den var inte så pålitlig. De har den med 3st kabel 'klämmar' nuförtiden, samt, eftersom de har sändarenheten som reservdel, de kanske litar inte på den heller.
Att efergy har inte svarat mitt sista kontakt kanske beror på att jag betraktas som en besvärlig gubbe, samt att de inte har något försvar, vad vet jag. Hur har kontakt vid efergy varit för andra medlemmar, samt hur seer ni på prodikten? Jag kan inte ens tänker mig den enhet med tre 'klämmor' eftersom mina kablar försvinner direkt 'inne i väggen' efter elmätaren, så den år utesluten för min del, varför jag fastnad för the E2 IR Opto.
Ser fram emot andras synpunkter och kommentar.
PS Ursäkta min dålig svenska. När jag kom till Sverige, 1960, fanns det inte någon SFI så mitt språk är den av en självlärde 87 årig Brit.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Efergy e2 IR - energimonitor med IR-övervakning

Inlägg av elf98 »

Vi på m slutade sälja Efergy-produkterna för länge sedan - mycket tackvare att Clas Ohlson dumpade priserna så det inte var lönt för oss att fortsätta med produkterna.

Jag har inte fått några rapporter från andra som använder Efergy att det skulle vara några generella problem, men då det är så många år sedan vi slutade med produkterna kan det ju såklart vara så att ingen klagar när det gått så lång tid.

Tyvärr inga konkreta tips. :/
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar