Efergy IR elmätare gerr konstiga svar -sedan inga

Recensioner av specifika produkter - Omdömmen, Betyg, Beröm, Negativa sidor.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Getmarken
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jan 2013, 13:06
Ort: Öglunda Getmarken

Efergy IR elmätare gerr konstiga svar -sedan inga

Inlägg av Getmarken »

När jag nu installerar min smarta elmätare efergy e2 IR så ger den mig huvudbry. sändaren läser av IRporten på min Addax elmätare. Men resultetet blir svår-för att inte säga obegripligt. Dessutom är det så att den lämnar förbrukningsinfo bara 4 "cykler" mellan sändare och mottagare. Efter dessa "cykler" sker ingen mottagning av nya värden förrän jag dragit ur IRkontakten till sändaren och återanslutit igen och då levereras 4 "cykler" igen till mottagaren. Är detta ett känt problem? I så fall var ligger felet? Kan det möjligen vara så att elbolagen kan programmera IR porten på olika sätt så att problemet uppkommer? Kan det finnas möjlighet att med Efergy läsa av lysdioden istället?
Getmarken
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jan 2013, 13:06
Ort: Öglunda Getmarken

Re: Efergy IR elmätare gerr konstiga svar -sedan inga

Inlägg av Getmarken »

Jag har nu satt mätardioden över en av ljusdioderna och det verkar som att mottagaren tar emot värden under längre tid nu.
larsbern
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 aug 2012, 01:08
Ort: Göteborg

Re: Efergy IR elmätare gerr konstiga svar -sedan inga

Inlägg av larsbern »

Det är inte säkert/troligt att IR-porten ger samma ljupulser som LED-dioden. Det fabrikat som oftast har kombinerad IR/pulsindikering är Landis&Gyr och då är det osynliga ljuspulser. Kan lätt kollas med digitalkamera eller mobilkamera. Landis&Gyr är husleverantör till EON och många kunder till Fortum har deras mätare.
Skriv svar