När jag har kommit till det steget när det är dax att starta OWFS så får jag bara detta meddelande.... DEFAULT: owlib.c:(57) No valid 1-wire buses found
känns lite dumt att jag inte ens har lyckats hitta ett kopplingschema på hur DS18B20+ skall kopplas in i skruvplinten.
kanske är det bara jag som har kopplat in den fel.....
gjorde en omstart och då hände något....
får då detta istället när jag försöker starta OWFS
pi@raspberrypi~ $ sudo /opt/owfs/bin/owfs --i2c=ALL:ALL --allow_other /mnt/1wire/
fuse: mountpoint is not empty
fuse: if you are sure this is safe, use the 'nonempty' mount option
provade att ange root lösenordet (su) innan jag startar owfs, hittade en tråd ang det i detta forum!
men det blir bara samma...
Inte heller någon expert, men en tanke:
Enligt instruktionen så skapar man ett startskript (dvs filen start1wire.sh). Försöker man sedan starta manuellt en gång till så tror jag att man får meddelandet "mountpoint is not empty".
Jag tror det är enklare att först se till att allt funkar genom att starta manuellt och som sista åtgärd fixa till automatiken vid uppstart.
pi@raspberrypi ~ $ sudo mkdir /mnt/2wire
pi@raspberrypi ~ $ sudo /opt/owfs/bin/owfs --i2c=ALL:ALL --allow_other /mnt/2wire/
pi@raspberrypi ~ $
pi@raspberrypi ~ $ sudo /opt/owfs/bin/owfs --i2c=ALL:ALL --allow_other /mnt/2wire/
fuse: mountpoint is not empty
fuse: if you are sure this is safe, use the 'nonempty' mount option
pi@raspberrypi ~ $
jag googlade lite...
och hittade lite info som jag bara provade att skriva av!
det känns som om det fungerar trorts att det verkar vara orealistiskt varm på kontoret!? 28 grader?
pi@raspberrypi ~ $ cd /usr/src
pi@raspberrypi /usr/src $ ls
owfs-2.8p21 owfs-latest.tgz
pi@raspberrypi /usr/src $ cd /mnt/1wire
pi@raspberrypi /mnt/1wire $ ls
28.181E1C040000 bus.0 simultaneous structure uncached
alarm settings statistics system
pi@raspberrypi /mnt/1wire $
Allt verkar fungera precis som det ska och du har fått till startskriptet med, det är därför du får felmeddelande när du försöker starta manuellt - owfs är redan igång.