Elberäkningar subtrahera

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jens75
Wannabe

Elberäkningar subtrahera

Inlägg av jens75 »

Jag har problem med en elberäkning i rrdtool. Förmoderligen beroende på handhavende fel.

Jag har 4st elmätare, TP (total förbrukning), LP (luft/luft pump), KP (luft/vatten kompressor) samt PP (luft/vatten innedel):
"DEF:total_power=$power_total:power:AVERAGE",
"DEF:luft_luft_power=$power_luft_luft:power:AVERAGE",
"DEF:kompressor_power=$power_thermia_kompressor:power:AVERAGE",
"DEF:pan_power=$power_thermia_pan:power:AVERAGE",
"CDEF:TP=total_power,3600,*",
"CDEF:LP=luft_luft_power,3600,*",
"CDEF:KP=kompressor_power,3600,*",
"CDEF:PP=pan_power,3600,*",

Jag subtraherar fram totala förbrukningen för övrig utrustning i hemmet (den som inte direkt mäts, men kan räknas fram). Det gör jag med detta uttryck (vilket fungerar som det skall. GPRINTen ger rätt utskrift):
"CDEF:energi_total=total_power,1000,/",
"CDEF:energi_pan=pan_power,1000,/",
"CDEF:energi_luft_luft=luft_luft_power,1000,/",
"CDEF:energi_kompressor=kompressor_power,1000,/",
"CDEF:energi_other=energi_total,energi_luft_luft,-,energi_kompressor,-,energi_pan,-",
"VDEF:energi_other_sum=energi_other,TOTAL",
"GPRINT:energi_other_sum:Used %0.2lfkWh",

Men hur gör jag för att på motsvarande sätt beräkna den nuvarande momentana (LAST) förbrukningen? Jag vill alltså subtrahera momentana (LAST) totala förbrukningen med luft/luft, luft/vatten-kompressor samt luft/vatten.innedel.

Har testat diverse olika sätt men lyckas inte lista ut hur syntaxen för detta set ut.

Någon som har några ideer?