Raspberry PI med Raspian - Bootproblem

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Furence
Wannabe

Raspberry PI med Raspian - Bootproblem

Inlägg av Furence »

Köpte en Raspberry PI med alla tillbehör som behövs för att kunna börja logga temp och luftfuktighet.
Köpte även med ett nytt SD-kort till detta.

Följde guider från Wikin och trådar i forumet och fick igång allt utan problem.
Loggade tempen och luftfuktigheten och genererade en graf som lades ut på webservern.

Fungerade klockrent i ca 24 timmar, men nu vill det inte längre. Kan inte ens boota upp Raspian.
Får detta felmeddelande:

"End request, I/O
Error -110 Transferring data, Sector..."

Dessa återkommer om och om igen med en stigande siffra på Sector.

Någon som råkat ut för detta? Är det SD-kortet som lagt av (Hårdvaruproblem)? Trots det är nytt? Eller installationen blivit korrupt (Mjukvaruproblem)?

Sensorerna fungerar fortfarande perfekt när jag testade att sätta in dem i vanliga datorn istället.
gflygt
Tar hemautomation på allvar

Re: Raspberry PI med Raspian - Bootproblem

Inlägg av gflygt »

Jag råkade ut för något första gången jag installerade, och skulle expandera disken till de 16 GB som jag har. Följde också wiki'n. Det som hände var att disken aldrig hade expanderats när allt var klart, och linuxen funkade 'så där'. Så jag gjorde helt enkelt om från början, minutiöst (tyckte nog att det gjordes första ggn också), men efter denna ominstallation, så fungerade plötsligt allt till 100%. Och sen dess går den som en klocka. Så mitt tips blir: testa en gång till!

Gunnar
Furence
Wannabe

Inlägg av Furence »

Jaha ja, då har man testat en gång till. Allt fungerade bra denna gång också. Systemet fungerade. Läste av mätvärden. Genererade graf. Webservern var uppe. Det gick att komma åt den via Internet. Detta fram till jag utförde
sudo shutdown

När den stängts av tog jag ut strömmen och flyttade upp den till vinden där den ska stå.
Kopplar in strömmen. och väntar på att den ska komma upp på nätverket, men inget händer.

Tog ner den igen och körde med HDMI mot TVn.
Stendött. Kan inte komma igenom booten. Denna gång ett nytt felmeddelande.

No filesystem could mount root, tried ext 4.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Trasigt minneskort.

Lägg en beställning på ett nytt mot förskottsbetalning så ser jag till att det går iväg utan kostnad. Skriv en kommentar med referens till den här tråden med.

Det trasiga kortet returneras med det förfrankerade kuvert som kommer med det nya.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar