Det är ju helt klart så att man får tänka till på vad det är man exponerar officiellt. En sak är ju att det är kul att fixa, mäta, logga mm, och sen att visa vad man åstadkommit. Men vart går gränsen för vad som är privat och vad som är ok att visa? Givetvis individuellt! Bara en tanke...KungenAvPeking skrev:...
Kul vad man kan läsa ut av statistik, om man tänker till!
Det är två hus som delar vattenmätare. På sikt ska det bli två mätare så man kan se förbrukningen per hus. Man gör av med mer vatten än vad man tror. 200 liter per person och dag i Sverige i snitt.KungenAvPeking skrev:Kollade in lite snabbt på din sida... Gick in på historik för timme och satt och funderade lite...
30 liter vatten mellan 18 och 23?
Hmmm... inte går det 30 liter på att dricka lite vatten, kanske borsta tänderna och lite sånt...
Vad är det då? AHA! Toaletten!
Någon gick på toa mellan 19 och 20, sedan gick någon mellan 21 och 22 och slutligen någon mellan 22 och 23...?
Är det möjligt att tro att en duschning hände mellan 19-23? 40-50 liter går åt till en normaldusching enligt mina beräkningar.KungenAvPeking skrev:Kollade in lite snabbt på din sida... Gick in på historik för timme och satt och funderade lite...
30 liter vatten mellan 18 och 23?
Hmmm... inte går det 30 liter på att dricka lite vatten, kanske borsta tänderna och lite sånt...
Vad är det då? AHA! Toaletten!
Någon gick på toa mellan 19 och 20, sedan gick någon mellan 21 och 22 och slutligen någon mellan 22 och 23...?
Nu när jag har loggat ett par dagar så har jag märkt att man gör av med mer än vad man tror. Du skulle kanske eventuellt kunna ansluta en vattenmätare efter huvudmätaren. Jag vet inte hur det ser ut i ditt fall, ibland kan vattnet förgrena sig åt flera håll direkt efter vattenmätaren och då kan det vara svårt. En impuls per 10 liter känns bra. En impuls per liter ger större avvikelser över tid då mätarna inte är så exakta.KungenAvPeking skrev:Det jag såg var att det var 10 liter i stöten, givetvis kan det ju vara duschar också, det var mest EN tolkning av datan som syns, det kan givetvis finnas flera!
Jag bor i radhus i Klockartorpet (Norrköping) och har inte möjlighet att koppla in vattenmätare utan hyresvärdens tillåtelse (och dyr kostnad för att det måste vara DERAS rör-nisse som gör jobbet).
Skulle dock vara intressant att ha, just för att kunna se hur mycket man egentligen gör av med per dygn/vecka/månad...
Men då det inte finns någon ekonomisk vinning i det för min del, känns kostnaden inte motiverad i nuläget!