Första lite större beställningen lagd. Räknar med att få hem de första prylarna veckan efter påsk. Med lite tur kan det finnas delar från Fibaro i lager redan i veckan som kommer...
Har iofs inte några stora planer på att installera Z-Wave i hela huset, men lite saker måste jag installera för att lära mig och kunna ge support.
m.nu satsar offensivt på Z-Wave och kommer redan från starten att ha ett förhållandevis brett sortiment i lager som sannolikt kommer att breddas efter hand. Problemet är att det är kostsamt att bygga lager och det är bra att få lite snurr på försäljningen och känna av marknaden så inte helt fel produkter tas hem i för stora kvantiteter.
Njaa, jag har redan en bunt värdelösa prylar som är "trådlösa". Problemet är räckvidden. Jag har en bondgård och det är upp till 100 meter mellan husen och vissa hus är över 30 meter långa. Då Z-wave har en maximal räckvidd på 30 meter utan hinder så är det ganska omöjligt även om man sätter in relästationer (det blir en jäkla mängd av dem om det skall fungera). Det räcker inte att kommunikationen fungerar ibland utan det skall finnas en ordentlig marginal.
Så jag har gett upp ifråga om trådlöst. Det är bara kablar som gäller och att dra kablar är inget problem heller. Men snart kan man inte hitta trådbundna prylar mera.