Som rubriken lyder så har jag 4st elmätare med diod som jag måste övervaka.
Jag har funderat lite på hur jag kan lösa detta, som jag förstår det hela så måste jag allså ha 4st räknare och 4st LED läsare och borde kunna koppla detta till ett expansions-kort till raspberry pi ??
Hur många enheter går det koppla till ett sådant expansionskort ??
Finns det något smartare sätt att lösa detta ? har server osv. så bara jag får in signalerna.
Samt prova hålla mig på en vettig ekomonisk nivå då.....
Jag har kopplat pulsgivarna till GPIO på RasPi:n, experimenterade lite med ljuskänsliga motstånd, det går säkert om man trimmar in dem. Hade problem med kringljuset. Nu kör jag på S0-utgången istället. Nackdel: 'bara' 250 pulser/kWh istället för 10000. Fördel: mycket säkrare avläsning.
Just nu testar jag ett litet python-script med två trådar. Ena tråden samplar ingångarna ca 1000 ggr per sekund och räknar pulser och lagrar i några variabler. Den andra kör en simpel webserver och läser direkt i variablerna. Ingen skrivning i filer alltså. Pulserna på S0 är ca 28ms långa så man får inte sampla för sällan.
Internet är bara en fluga - som sitter på väggen och lyssnar...
Tänkte mest föra en smidig lösning utan allt för många timmar med lödkolven.
Hade en stund stora planer på att borra ner fuktsensorer i golvet i källaren osv. men känner att man får ta en del i taget.
så just nu funderar jag på vilken lösning som blir enklast och smidigast i längden. Bäst skulle ju varit om det fanns en trådlös variant så jag kunde plocka in värdet via telldus net.
men det känns ju som det börjar bli lite väl om man ska köpa 4st räknare 4st diodräknare osv. tänkte ev. gräva ner en TP kabel till jordkällaren så jag kan monitorera temp och fukt.
Men det känns ju som det borde finnas någon energiövervakare som man kan koppla direkt till linux servern