Hur ska man göra för att hålla koll på att den automatiska gräsklipparen inte smiter? Har en tråd runt tomten som den ska hålla sig innanför. Men den rackarn har smitit några gånger. Jag har 6mil dit där den ska klippa, så jag skulle vilja ha lite koll på den.
Skulle även kunna ha samma på hunden ifall hon oxå skulle tordas smita vilket är mindre sannolikt än med gräsklipparen..
Kan man ha en tråd som antenn runt tomten och en transponder på klipparen och en aktiv utrustning inne som larmar för överträdelsen? Eller är det en annan möjlighet att ha en aktiv utrustning på klippare som känner av tråden/antennen runt gräns området..
Hahahaha! Näe inte riktigt, gräsklipparen befinner sig på en ort 6,5 mil från där jag bor permanent. Hade tänkt sätta upp en kamera för att övervaka den. Men det att få ett larm om den passerar en viss gräns dvs området den ska klippa inom vore bra..
Har haft min G1:a i tolv säsonger nu och den har aldrig hamnat utanför begränssningslingan men däremot så har den hängt upp sig på diverse saker på tomten ibland. Jag funderar på att mäta strömförbrukningen, när den laddar, står standby och klipper, då borde man kunna göra ett larm som larmar om den är ute längre än vanligt (mer än 1,5 h på min klippare) och skicka meddelande om det.