° och åäö blir skräp i filer, inte vid prompten

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mohsart
Gillar hemautomation
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 apr 2013, 00:48
Ort: Hasslö, Blekinge
Kontakt:

° och åäö blir skräp i filer, inte vid prompten

Inlägg av mohsart »

Hur får jag perl att skriva tex °, åäö, etc?
Det gäller alltså scriptet som genererar grafen, jag får "(process:24503): Pango-WARNING **: Invalid UTF-8 string passed to pango_layout_set_text()
Done!" när jag använder °
Det fungerar att använda ° vid prompten, tex echo °, så grundmiljön verkar rätt.

Edit: Problemet är alltså att tecknen blir fel när jag skriver dem i nano och vi, har inget med perl att göra

/Mats
Senast redigerad av mohsart den 07 apr 2013, 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
riro
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 161
Blev medlem: 19 feb 2008, 15:35
Ort: Falun

Re: ° blir skräp - perl gillar inte unicode?

Inlägg av riro »

mohsart skrev:Hur får jag perl att skriva tex °, åäö, etc?
Det gäller alltså scriptet som genererar grafen, jag får "(process:24503): Pango-WARNING **: Invalid UTF-8 string passed to pango_layout_set_text()
Done!" när jag använder °
Det fungerar att använda ° vid prompten, tex echo °, så grundmiljön verkar rätt.
Har inte så bra koll på perl men ofta råkar man sätta fel encoding på filen.

Öppna med någon vettig (inte vanliga notepad.exe) så kan du nog se vad det är för encoding. (Notepad++ klarar det exempelvis)
mohsart
Gillar hemautomation
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 apr 2013, 00:48
Ort: Hasslö, Blekinge
Kontakt:

Re: ° blir skräp - perl gillar inte unicode?

Inlägg av mohsart »

Ah, detta är linux, raspbian närmare bestämt.
Både i nano och vi blir det skräptecken när jag skriver. Jag provade också echo åäö >fil men samma fel då. Dvs det ser rätt ut vid prompten men blir fel i filen.
Jag har noterat att även om å, ä och ö funkar att skriva vid prompten så dyker tecknen inte upp förrän ett tecken till skrivs (som med ~, ^ och ¨).

/Mats
mohsart
Gillar hemautomation
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 apr 2013, 00:48
Ort: Hasslö, Blekinge
Kontakt:

Re: ° och åäö blir skräp i filer, inte vid prompten

Inlägg av mohsart »

Verkar som att felet var i putty där det var valt iso-8859-1 i translation, jag ändrade till utf-8 och nu funkar det

/Mats
Skriv svar