Två mätpunkter och Telldus

Är något trasigt? Rapporterar en station konstant felaktiga temperaturer? Ge en så detaljerad beskrivning av vad som felar som möjligt, gärna med bilder/grafer.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
esbemb
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 aug 2012, 00:27
Ort: Mariannelund

Två mätpunkter och Telldus

Inlägg av esbemb »

Jag har registrerat två telldus sensorer på temperatur.nu (Ort: Kråkshult). Varför är det alltid den högsta temperatur som visas? Jag trodde att systemet /temperatur.nu) valde den lägsta? :shock:

/Esben
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Två mätpunkter och Telldus

Inlägg av elf98 »

Systemet är komplext, och Live-kopplingen kan förvirra det lite. Se det så här:

1. Du ger temperatur.nu tillgång till din Live-information. Sedan anger du vilka sensorer temperatur.nu skall kunna läsa av.

2. På temperatur.nu har varje mätpunkt flera parametrar, där hur temperaturen skall hämtas är två parametrar som konfigureras helt separat. Sensor 1 kan tex vara en temperatur rapporterad via Telldus Live och Sensor 2 en sensor rapporterad via en url.

När du kryssar i 2 sensorer anger du bara vilka sensorer du tycker att temperatur.nu skall använda, sedan måste någon av administratörerna konfigurera de två datakällorna. I ditt fall var det enbart en källa konfigurerad och temperaturen hämtades enbart från den första av sensorerna du angett.

Jag har konfigurerat upp din andra sensor med nu.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Re: Två mätpunkter och Telldus

Inlägg av Dale »

Skulle man inte kunna skriva lite om det i wikin med en länk från administratör eller nått?

http://wiki.temperatur.nu/index.php/Rap ... peratur.nu

Trodde att om man bockade i två givare togs den med lägst temperatur för att undvika solvärmen då det står nått att man bör ha två givare i olika väderstreck. Väljer jag två givare får jag mer strul med rapporteringen. Avbrott för att givaren avviker från närliggande typ. Händer inte när jag bara har en givare konstigt nog. :-/

Sommartid lyser ju solen nästan runt i stora delar av landet. Norr om Polcirkeln lyser ju solen hela tiden så då blir det ju ingen skuggig plats alls på dygnet. Har haft svårt att få till en bra utgivare som inte påverkas av solens strålningsvärme trotts flertalet försök med olika avskärmningar. Fast jag kanske är ensam om detta.
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Två mätpunkter och Telldus

Inlägg av elf98 »

Jag har lagt in ett förtydligande på adminsidan.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Dale
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 nov 2007, 10:38
Ort: Upplands Väsby / Älvdalen

Re: Två mätpunkter och Telldus

Inlägg av Dale »

elf98 skrev:Jag har lagt in ett förtydligande på adminsidan.
Hittar inte. Är det på www.temperatur.nu/<kortnamn>-egen_admin.html sidan?
\\d
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
Skriv svar