Mitt System i Esperyd

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Detta är en billigare kamera som ja satte där nu. Den andre har ja flyttat med en fälla som ja flyttade. Den var nämligen trådlös så sliper nätkablen :D
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Kanske ska göra en liten uppdaterin. Skaffat mig en Fräs så kan bland annat fräsa kretskort ganska enkelt.

Håller på och bygger om Styrningen till pannan och värmen. Samt värmen till poolen.

Tanken är att styra med en raspberry pi. Har byggt ett expanderkort. Det är till för att styra Shunten samt 3 relän för att styra 3 pumpar.
Där finns även 3 st i2c expansioner. Till LCD,1wire samt en extra ifall att :)
heat1
heat1
heat2
heat2
Sedan skaffade jag ett adafruit i2c lcd expansion MEN den var för stor och klumpig. Så gjorde helt enkelt en ny :)
i2c1
i2c1
i2c2
i2c2
Nu är denna displayen stor med. Men tanken var helt enkelt att slippa knapparna samt enklare kunna ansluta den.

Bild över framsidan på lådan som den ser ut just nu samt insidan.
låda
låda
Så det som saknas är lite monteringsbyglar samt att jag måste bygga om spänningskällan. DÅ jag har 24VAC in så blir detta runt 30VDC och då klarar inte LM7812 och LM7805 att driva sakerna utan att alstra massa ström. Kommer nog bli någon enkel switchhistoria för att slippa värmen.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Efter lite testande kom jag fram till att jag hade 2 designmissar på det stora kortet samt lyckats ta ett motstånd fel.. Hade visst sorterat in 390k resistorer bland 390ohms resistorern... ingen bra kombo alls..

Första felet var att jag vänt triacens ledare fel. Hade inte en tanke på att skicka man in spänning baklänges så kommer den tända och skicka spänning över till den andre. Detta resulterade i att den 80% oavsett hur jag tryckte gick åt ett håll och sedan åt andra resten :D Hade inte funkat i längden alls.

Sedan såg jag att jag hade kopplat en lysdiod i serie med MOC3021 kretsen. Lysdioden vill ha framledning på runt 2volt och mocen 1.5v. Pajen ger ut runt 3.3 så det funkade ibland och ibland inte. Detta resulterade helt enkelt i att jag designade om och satte en transistor som hjälpte till och drog från +5v och då paralellkopplade jag också leden. Samtidigt ska jag lägga till en flärp så jag kan dra ut dioderna till själva locket. Så det blir nog nytt kort inatt. Förmodligen blir det mindre med. Desto mer man jobbar i eagle desto bättre blir man på att göra korten små :)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Liten uppdatering. Hittade nån liten designmiss till som är rättat i schemat. Ska göra nytt kort vid senare tillfälle.

FÖrsöker få ihop programvaran. Har fått interupt att fungera för knapparna på första försöket. Kopplade interupt pinnen från MCP23017 till Pajens ena GPIO portar.

Lite bounce strul. Men är förmodligen mina python kunskaper som är största boven. Sitter och funderar på hur menyn ska se ut samt hur jag lämpligast bör lägga upp strukturen i programvaran. Problemet är inte att få styrningen att fungera utan hur menyerna ska fungera. Dvs hur jag ska få de att snacka med varandra. Men framförallt vilka menyalternativ som ska finnas. Går alltid bygga om i framtiden men jag gillar att ha planerat såpass att jag slipper skriva om allt från grunden.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Nu blev det nytt kort. V3.
pcb.jpg
pixi
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 150
Blev medlem: 11 mar 2008, 10:53
Ort: Målsryd
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av pixi »

Lite offtoåic men men :-)

Såg att du fixat dig en kretkorts fräs. Kan du inte kasta upp en trpd om den . Inne på att bygga en egen cnc fräs och kanske köra lite kretskort i den.

Andreas H

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
pixi
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 150
Blev medlem: 11 mar 2008, 10:53
Ort: Målsryd
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av pixi »

Tråd skall det vara

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av Plutonium »

Det jag fascinerar över är hur man planerar ett kretskort. Kan du berätta lite om hur du gick tillväga från planering till slutfasen av att löda rätt komponenter på rätt plats.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Pixi: Kan jag göra sedan. I mitt fall är det min andre fräs. Jag byggde en först. Funkade helt ok. Sedan köpte jag en Kina fräs. En CNC 6040. Håller just nu på med säljaren och det tittas på att ta fram en ny förbättrad version. Ingen av dessa är egentligen en ren Kretskortsfräs utan det är bara ett av områdena :) Den jag köpte har ett arbetsområde på ca 400*600*90mm.

Plutonium:

Bra fråga. Jag personligen använder programvaran Eagle. Förr ritade jag allt i ren cad... Men ivf så ta den funktionen du vill ha. Leta upp vetiga lösningar. Sätt tillsammans alla saker du behöver och rita upp dem.
Sedan i Eagle går man över till bord layouten. Där placerar man ut alla komponenter tills det verkar funka. Antingen drar man ledningarna själv eller låter Autoroutern göra jobbet. Jag använder mig oftast at autoroutern då det går fortast. Funkar de så gör det annars får man flytta på komponenterna lite.

En bild på kortet från Eagle:
kortet.PNG
kortet.PNG (279.95 KiB) Visad 17507 gånger
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Idag dög en hög om 10st switchade aggregat upp. Så nu kan jag äntligen montera in sista kortet i lådan och börja testa på allvar. Ska ha en för 12V delen och en för 5V delen. 8kr st kostade de :)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

innuti lådan:
låda (2).jpg
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av Plutonium »

Väntar på att se ett demoklipp av din skapelse :)
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Var tanken att ha monterat upp den igår och kört men ja... Ändrade för att köra trådlöst men då smällde jag det trådade nätet och tappade kontakten. Det enda tangentbordet för USB hade jag inga batterier i. Så det får bli ikväll isåfall :)


Ska dra in kabel till pannrummet senare men just nu får det bli trådat tills gästrummet är klart.

edit: Köpte batterier men tror ni jag lyckades stoppa ner dem i kassen? :lol:
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Oj oj oj. Var ett tag sedan jag var här inne och ja det har hänt en hel del...

Dock kanske inte jätte mycket på automatiseringsfronten men ivf lite.

Det stora som hänt är att jag nu har ett 11kw solels system på verkstadstaket. Inverter som jag både kan köra mot nätet men bara i huset. Även batteribackup till detta finns så man slipper oroa sig för strömavbrott :)

Har även en hel flyttkartong med z-wave grejer som fortsfarande inte har hunnit bli instalerade.

Saker som också ska göras är ju självklart att få till värmning av vattnet av solen okså. Just nu går ev överskott till ett värmeelement i ena tanken. Dock långt från effektivt jämfört med solfångare.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mitt System i Esperyd

Inlägg av daromer »

Ja det händer hela tiden grejer men dessvärre har jag inte mycket tid att uppdatera då det blivit lite mycket forum och så :)

Men har försökt börja samla de olika sakerna dels på min youtube kanal same på en egen liten sida. Har ni frågor är det bara att fråga.

Men i regel det som gjorts är

Homecenter 2 med zwave finns nu en hel hög av hemma.
11kw Solpaneler på tak
Hybrid inverter med batteri bank
Håller på att bygga Lithium tesla liknande powerwall till detta och ersätta bly banken med.

Håller även på att ta fram ett BMS system för hem-användare som inte kostar skjortan och är modulärt. Fast med full funktion och även extra saker som rapportering av felande pack och annat.

Pillar även med att ta fram diverse minder mätare som rullar på ESP8266. Hårdvara för under 100kronor som loggar allt du vill och lite till. Saker som i regel kan ersätta många av 500kr enheterna i zwave och andra system... Nej jag är inte först men jag ska banneimig samla ihop flera som man kan ersätta befintliga med på en och samma sida.

Det som inte finns det kommer komma upp på nedan sida och Youtube så bara häng med. Har ni frågor så är det bara ställa här eller på de andra ställena så kommer jag svara så gott jag kan.

http://diytechandrepairs.nu/
https://www.youtube.com/channel/UCI6ASw ... dNc5ytYYrQ
sol1.jpg
sol2.jpg
Skriv svar