Jag skulle vilja få igång loggning av lite allt möjligt här i hemmet. Jag har läst runt en del på forumet, och ni verkar ha koll på det mesta. Jag lyckas dock inte få en helhetsbild över lösningen på detta vis. Därför har jag nu lite frågor.
Jag har tittat på 1-Wire-lösningen, och den verkar smidigast. Detta är vad jag vill logga:
* 9 x Temperaturer
* 1 x Motor på el. av (fläkt)
* 1 x Elmätare
* 1 x Vindmätare
* 1 x Regnmätare
De är ordnade efter vad som är viktigast att få med, med 1-Wire-lösningen borde jag kunna lägga på mer efterhand om jag förstått saken rätt? (Observera att jag bara vill läsa data, jag vill inte styra något).
Målet är att på något sätt få in datan från alla tidigare nämnda givare i en MySQL-databas. Därifrån kan jag lösa resten (webbaserade grafer och liknande). Om jag lyckas bygga en tillräckligt generell lösning kan jag lägga upp den på forumet om någon är intresserad, men jag är inte riktigt där än

Jag gissar att jag kommer sätta ihop någon m-ATX-dator dit jag kopplar 1-Wiren och där jag kör loggningsprogrammen och databasen. Jag skulle inte kalla mig "linuxguru", men jag är ingen nybörjare varken på Linux eller Windows. Operativ och program spelar därför inte så stor roll, och jag är heller inte rädd för att koda något eget som läser data från givare och skriver till MySQL-databasen om någon bara kunde peka mig i rätt riktning.
Det jag är osäker på är vad jag behöver köpa och hur jag ska löda och koppla givare till kabeln och till seriellporten (eller USB?). Om jag ska lägga alla givare på en slinga kommer kabeln att behöva vara ca 50 m (behöver jag extra strömförsörjning? kan jag köra en RJ-11-kabel?). Hur läser jag givarna i mjukvaran? Alla länkar, tips, idéer och svar tas tacksamt emot!
Ursäkta den långa posten...