Styra kyla/värme och luftfuktighet

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av Niklas »

Hej,

Jag vill i ett litet serverrum kunna styra luftfuktigheten och temperaturen.

Det verkar inte finnas en AC där man kan ställa in vilken temp och luftfuktighet man vill ha.
Alla ACs avfuktar ju luften.

Jag vet inte än vilken fuktighet vi brukar ha där inne i vanliga fall men den bör ligga på runt 50% och temperaturen på 20 för att burkarna ska må bra. Jag kan förstås styra en ac, en luftavfuktare och en luftfuktare via typ 1 wire men det blir för mycket maskiner i det lilla rummet. ACn kommer dessutom att jobba mot luftfuktaren om det råkar bli för torrt där inne när ACn går...

Förslag?!
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av daromer »

En riktig ac kan man styra både via snmp och via andra interface som web. Ska du styra Fuktigheten måste det finnas en evaporator (stavning?) dvs en enhet som kan fukta luften som själva acn torkar...

Kan inte ge en exakt fingervisning om enhet å välja. Men frågan är mer hur mycke pengar du vill lägga på detta? Snackar vi under 50k så får man nog hemmamecka lite med en ac samt fuktare och styra dem var för sig dessvärre.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av Niklas »

Jag lägger inte 50 lakan på rummet men något måste göras. Hela rummet måste egentligen flyttas. Det är där vi tar in vattnet i byggnaden och det finns avlopp, rör och en varmvattenberedare i samma rum. Detta byggdes bara för att driftas från 2004 och fram tills ett visst datum när allt skulle stängas men kontraktet förnyades fram till 2037 så tja, nu är budgeten lite större.

Det är säkert runt 40 grader där inne om inte mer. Får se till att mäta.
Det är möjligt att det räcker med en AC. Problemet med låg luftfuktighet är ju att det kan skapas statisk elektricitet men allt är ganska väl jordat så jag vet inte om det är ett problem(?)...
PatrikN78
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 dec 2011, 16:24
Ort: Jämjö

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av PatrikN78 »

På jobbet har vi ett 10-tal servrar, lite SAN och backup, switchar "o annat".
Vi har ett ~15kvm rum och en "vanlig" 3-fas AC som kyler till 19-20.
Har aldrig märkt något statiskt i det rummet men allt är ju såklart jordat.
kaaswe
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 jan 2013, 17:23

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av kaaswe »

Luftfuktigheten är rätt kritisk i ett serverrum och bör ligga runt 50%. Tempen däremot i lågenergidagar har man börjat tala om att släppa upp till 22 grader, då det spar många pengar om man har ett stort kylbehov.
svartöra
Gillar hemautomation
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 jul 2012, 00:24
Ort: Göteborg

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av svartöra »

Varför måste luftfuktigheten vara just 50%? Har du någon motivering eller länk?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av PerM »

svartöra skrev:Varför måste luftfuktigheten vara just 50%? Har du någon motivering eller länk?
Jag gissar på att det har att göra med luftens möjlighet att leda bort värmen. Blir det för torrt så blir värmeöverföringen mellan kylflänsar och luft sämre.

Edit: Lite googlande gör gällande att det är statisk elektricitet man vill undvika (hittar inga auktoritativa länkar), men jag tror att kylningen också påverkas av fuktigheten.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av Niklas »

Ja, kylningen påverkas men ja, det är statisk elektricitet som jag kan läsa mig till.
Vi smäller nog in en vanligt golv-AC så får vi se. ;-)
Rummet kan inte vara större än typ 5 kvadrat.
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 feb 2011, 21:59
Ort: Västerås

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av sonnyboy »

Jag kyler serverrummet på jobbet med en novipro ac golvmodell.
Fungerar ypperligt. Tänk på att du måste avleda frånluften som blåser ut på baksidan.
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
riro
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 161
Blev medlem: 19 feb 2008, 15:35
Ort: Falun

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av riro »

Niklas skrev:Jag lägger inte 50 lakan på rummet men något måste göras. Hela rummet måste egentligen flyttas.
Tips: Co-location.

Det är inte så dyrt och det står "Stockholm" på din profil så bandbredd och svarstider är nog inga problem...
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av Niklas »

riro skrev:
Niklas skrev:Jag lägger inte 50 lakan på rummet men något måste göras. Hela rummet måste egentligen flyttas.
Tips: Co-location.

Det är inte så dyrt och det står "Stockholm" på din profil så bandbredd och svarstider är nog inga problem...
Det funkar inte med co-location. Vi behöver ha det interna systemet in house så att säga. Det måste finnas tillgängligt även om någon lina skulle strula. Ekonomiservern behöver vi också ha på plats. Switcharna, telefonväxeln, fiberconvertern och routern alstrar också en del värme, sådant som behövs för det interna nätverket... så där är det inte heller tal om någon co-location. :)

Jag smäller in någon liten AC helt enkelt.
svartöra
Gillar hemautomation
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 jul 2012, 00:24
Ort: Göteborg

Re: Styra kyla/värme och luftfuktighet

Inlägg av svartöra »

Jag kan bidra med en datapunkt: i vårt 15 m2 datarum på jobbet (byggt "på plats" eftersom det är där alla nätverkskablar kommer ner från taket) var det för ett par år sedan duktigt varmt. Jag lät sätta in en vanlig AC, alltså LLVP körd som kylmaskin, och temperaturen håller sig nu exakt till 21 eller 23 grader (beroende på vilken givare man litar på) och RF rör sig mellan 40% och 55% utan särskild reglering, den pendlar upp och ner med kylens on/off-cykel helt enkelt. Vintertid blir det torrare förstås.

Så jag tror du gör rätt som tar en enkel lösning. Mät sedan och se vad som händer.
Skriv svar