PWR GND vs 1wire GND??

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Michaelk
Wannabe

PWR GND vs 1wire GND??

Inlägg av Michaelk »

Jag har en R-Pi i2c 1wire expansion module v1.1. Den har två GND anslutningar (PWR GND och 1wire GND). Det verkar finnas ca 4 ohm resistans mellan PWR GND och 1wire GND. Hur skall dom anslutas i ett nät som både har 3-4 tempsensorer DS18B20 och en PIO DS2413? Jag kommer att driva tempsensorerna utan separat +5v men måste ha +12 till DS2413 ty den skall driva ett litet relä. Det medför ju att DS2413 borde kopplas till PWR GND, men kommer 1wire signalerna till den att funka då? Kan jag koppla tempsensorerna till samma PWR GND istf 1wire GND också? Det skulle underlätta kabeldragningen.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: PWR GND vs 1wire GND??

Inlägg av elf98 »

DQ + 1wire GND skydddas av en DS9503P+. (som bland annat har 5ohms motstånd för att dämpa transienter).

+5V skyddas genom säkring och transientskyddsdiod. Man bör därför försöka hålla jordarna åtskillda så gott och långt det går för att tarnsienter inte ska ledas in i 1wire-trådarna från spänningsmatningen.

Måste du koppla ihop jordar är det bäst att du gör det så jordarna delar kabel så kort sträcka som möjligt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar