Det var en chansning.Plutonium skrev:Inga problem med å ä ö.
försöker mig på detta script men kan inte få det att fungera, är det någon som kan tipsa mig på vad jag ska göra?Plutonium skrev:Har ett enkelt lua skript som plockar ut temperaturen och lägger in den i en textfil med hänsyn till att temperatur.nu kan plocka ifrån den.
script_device_ExtractTemperature.luaKod: Markera allt
commandArray = {} if (devicechanged['Ute_Temperature']) then local file = io.open("/home/pi/domoticz/www/ute.txt", "w") file:write(tonumber(devicechanged['Ute_Temperature'])) file:close() end return commandArray
Kod: Markera allt
commandArray = {}
if (devicechanged['Ute']) then
local file = io.open("/home/pi/domoticz/www/ute.txt", "w")
file:write(tonumber(devicechanged['Ute']))
file:close()
end
return commandArray
Om det är till temperatur som du önskar rapportera till på det här sättet så lägger vi inte till filer som hela tiden ökar i storlek.Johan J skrev:ok va det så enkelt.
kan man få till så att klockslag samt att den fyller på filen och inte skriver över hela tiden ?
Det kanske är vanskligt då filen blir ganska så stor efter ett tag.
Niklas skrev:Om det är till temperatur som du önskar rapportera till på det här sättet så lägger vi inte till filer som hela tiden ökar i storlek.Johan J skrev:ok va det så enkelt.
kan man få till så att klockslag samt att den fyller på filen och inte skriver över hela tiden ?
Det kanske är vanskligt då filen blir ganska så stor efter ett tag.
Antagligen måste du ha _temperature efter ditt variabelnamn, se ett par inlägg tillbaka i denna tråd. Funkar inte det så kan du plocka temp från otherdevices_temperature.pipari skrev:Hej,
Jag försöker skriva ett lua skript som få ner temperaturen och fuktighetet till en fil från min sensor jag har utomhus.
Har testat lite med skripten men verkar inte kunna klura ut hur jag skriver själva datan till filen.
testat detta:
commandArray = {}
if (devicechanged[‘TempOutSide’]) then
local file = io.open(“/tmp/ute.txt", "w")
file:write(tonumber(devicechanged['TempOutSide']))
file:close()
end
return commandArray
men blir inget värde i filen. Är det kanske för att sensorn skickar med både temp och fuktighet så man måste plocka värderna var för sig?
Vid föregående tester jag fått den att skriva andra värden.. ej från veriablen dock. Så skriptet körs och ute.txt filen finns.
Det enda jag vill är att de skriver ner värdet i filen… helst:
<TEMP>,<FUKTIGHET>
Ska sedan ta dessa värden och skicka vidare nämligen…
Har en THGN132n som sensor btw