RFXtrx433 hittar inte Rubiscon stektermometer 48659

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jansjo
Wannabe

RFXtrx433 hittar inte Rubiscon stektermometer 48659

Inlägg av jansjo »

jag har fått igång min nyinköpta RFXtrx433, men den hittar inte Rubiscon stektermometer 48659.

Den hittar mina LAcrosse TX3 och Rubiscon 48514 med lite varierande räckvidd dock.

Trodde att det skulle vara bättre räckvidd - kanske måste byta till annan antenn?

någon som har någon ide hur man får den att hitta Rubiscon stektermometer 48659?

jag har stängt av alla recivers förutom Rubiscon - men den hittar ändå inte stektermometern.
filiphag
Wannabe

Re: RFXtrx433 hittar inte Rubiscon stektermometer 48659

Inlägg av filiphag »

jag har 3st rubicson stektermometer och rfxcom och jag har inte haft nåt problem, tycker att dom verkar ha bra räckvidd

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
jansjo
Wannabe

Inlägg av jansjo »

ok jag har 2 st stektermometrar och ingen av dem hittas.

kan du se alla 3 samtidigt - dvs du behöver inte ställa in någon kod?

vilken firmware kör du med?

blir det nytt id i RFXtrx433 varje gång du slår på strömmen till stektermometern?
filiphag
Wannabe

Inlägg av filiphag »

kan se alla 3 samtidigt.
kör nog senaste firmware.

varje gång stektermometrn strömsätts så slumpar den fram ett nytt id. andvänder mina till att mäta temp på pannan, så dom är igång tills batterierna tar slut.

har funderat på ett externt gemensamt batteripaket som har 2st parallelkopplade 2*aa batterihållare så kan man sätta i nya batteri först och sen ta ur dom gamla och på så sätt behålla samma id.

alternativt en liten trafo med supercap backup.

jansjo
Wannabe

Inlägg av jansjo »

fick mail idag från Bert på RFXCOM att han hade fått info ifrån någon annan också som hade 2st gamla Rubiscon stektermometer 48659 som fungerar - men en nyligen inköpt fungerar inte.

Bert trodde att protokollet kan ha ändrats lite så han skulle kolla upp det.

hur länge håller dina batterier när du har på sändaren hela tiden?
filiphag
Wannabe

Inlägg av filiphag »

jag har tidigare varit i kontakt med Bert och bekräfta att det går att köra med mer än samtidigt.

batteritiden blir ca2-3 mån med mn tillämpning, dock kan det variera beroende på vad man mäter då rubicson skickar så fort temperatur har ändrat sig. om det är en konstant temp som mäts så skickar den endast 1ggr/min ungefär.

suddart

Inlägg av suddart »

I releasnotes för senaste firmwaren, v 71, står det "new version Rubicson stektermometer supported". Någon som fått det att fungera?

Jag köpte en 48659 i går, men den syns inte under devices trots ny firmware och endast rubicson aktiverat i Domoticz.

Har bara kopplat in nexabrytare/sändare förut, så viss reservation för skit bakom spakarna råder här...
Skriv svar