DS18S20 och larmgränser

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
maxell
Wannabe

DS18S20 och larmgränser

Inlägg av maxell »

I DS18S20 finns enligt produktbladet möjligheten att lägga in max- och minlarm. Jag har letat efter exempel där man använder detta men inte hittat något. Någon som kan tipsa mig vidare hur detta fungerar och kan användas.

Jag håller på att bygga mig en enkel övervakning till min pelletspanna och skulle vilja ha ut ett larm när temperaturen går under 60 (vilket innebär att pelletsmatningen har stannat och att det snart blir kallt i hela huset).
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Generellt sätt är det smidigare att hantera larm i egen mjukvara! Om man sätter larmgränser i sensorerna kan man skicka ut en förfrågan på nätet typ : "Någon sensor som har ett larm triggat" varpå sensorer med aktiverade larm svarar. Detta går i teorin mycket fortare än att läsa av temperaturerna. Nätet måste vara spänningsmatat för att detta skall fungera. Stödet i owfs är buggigt. Stödet i Digitemp existerar inte. Hur väl windows-mjukvaror stödjer larm från sensorerna vet jag inte något om.

Har man endast ett fåtal sensorer är det oftast bättre att läsa ut temperaturen och sedan själv trigga eventuella larm.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Jag använder Logtemp och lagt in så att jag får larm via epost när temperaturen går under en inställd temperatur, i mitt fall 1.5°C i brunnen. (Här kan du se mina larmgränser http://franses.walo.se/last.htm )
Har även då gjort så att jag får detta epost till min mobil som SMS.
Jag kör Logtemp under Windows XP så jag har alltså en dator som står och snurrar hela tiden... Men då jag har elvärme i det hus jag övervakar så är det det av mindre betydelse, datorn ger ju värme :-)
Sedan måste man ju även ha en funderande internet uppkoppling och det är ett litet problem för mig just nu... Kör med 3G och har lite problem just nu - måste upp med en extern antenn

// Tony
maxell
Wannabe

Inlägg av maxell »

Tack för tipsen!
Jag har i.o.f.s. börjat lägga upp min övervakning i en dator med Linux/Ubuntu, men LogTemp verkar vara värt att titta lite närmare på.
Skriv svar