Logga värden osv

Lämpömittari (eller RTL Logger soom mjukvaran i bland kallas) är en Windowsmjukvara som endast har stöd för DS18S20
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Logga värden osv

Inlägg av jonas_j »

Hej

Nybörjare som man är har jag några frågor.
Har fått igång mitt kitt med några givare men har dessvärre kört fast en smula.

Har installerat "Thermometer" och det verkar uppdatera en jpg varje minut. Riktigt vad man ska med den bildfilen till har jag inte förstått. För att kunna logga behöver jag siffror... vad missar jag? Borde väl ha nån form av sql-server som allt sparas i kontinuerligt.

Har även installerat Autocute och den säger "OK" varje minut men några filer laddar den inte upp. Har nog inte förstått hur installationen går till.
Så här ser min ftps.scr ut: (förutom att jag bytt viss info...)

open min.fina.ftp
användarnamn
lösenord
prompt
bin
cd jornemark.nu\test\
mput C:\temp\temperatur\*.jpg
bye

Det jag är osäker på i den är sökvägen till mappen "test" på min server. Har flera domännamn på denna ftp, kanske skriver jag tokigt? Jag har skapat mappen "test" på denna domän enbart för att helt enkelt testa. http://www.jornemark.nu/test/test.txt

Tar tacksamt emot lite hjälp!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Logga värden osv

Inlägg av elf98 »

jonas_j skrev: Har installerat "Thermometer" och det verkar uppdatera en jpg varje minut. Riktigt vad man ska med den bildfilen till har jag inte förstått. För att kunna logga behöver jag siffror... vad missar jag? Borde väl ha nån form av sql-server som allt sparas i kontinuerligt.
Vad jag har hört skall det finnas någon form av plugin till Lämpömittari som fixar export direkt till en mysql-server. Jag antar att någon annan kan ge ett bättre svar! (Med länk kankse!)

Det skall finnas något sätt att få ut temperaturerer i textformat, men det är inte något jag har tittat på.
jonas_j skrev: Har även installerat Autocute och den säger "OK" varje minut men några filer laddar den inte upp. Har nog inte förstått hur installationen går till.
Så här ser min ftps.scr ut: (förutom att jag bytt viss info...)

open min.fina.ftp
användarnamn
lösenord
prompt
bin
cd jornemark.nu\test\
mput C:\temp\temperatur\*.jpg
bye
Hur skapade du mappen test? Ligger mappen test i en underkatalog till jornemark.nu?

Är sökvägen till bilderna på din dator C:\temp\temperatur ?

Är bildformatet satt till jpg (Det går att välja även png...)


Programmet LogTemp tycker jag personligen är smidigare, men graferna är inte riktigt lika bra.

LogTemp har inbyggt stöd för att ftpa upp filer och sparar temperaturerna i en csv-fil.

Programmet är mycket enklare att installera än Lämpömittari. (Jag har börjat skriva en guide, men 3 jobb och närstående flytt gör att jag inte hinner med allt jag vill just nu.)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Inlägg av jonas_j »

Provade LogTemp istället. Verkar smidigare. Får dock inte ftp att fungera i detta program heller. Jag har en mapp direkt under jornemark.nu som heter temp
Jag får ftp error = 530 av log temp...
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Felkod 530 innebär att det är problem med inloggningen!

Dubbel och trippelkolla användarnamn och lösenord.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Inlägg av jonas_j »

Har testat att göra om hela ftp-konfigurationen med användarnamn och lösenord, dvs från scratch hos min ISP. Nu får jag istället ftp error = 550
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

550 är access denied.

Hur loggade du inte för att skapa katalogen test? Via något annat ftp-program?
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Inlägg av jonas_j »

Ja, precis. Den finns dessutom, går att testa med länken jag skrev ovan.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det verkar som att 550 även kan returneras när en felaktig katalog försöker accessas.

när du loggar in via ditt vanliga ftp-program, får du först klicka dig in i mappen jornemark.nu och sedan test?
jonas_j
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 137
Blev medlem: 18 nov 2006, 15:00
Ort: Åkers Styckebruk

Inlägg av jonas_j »

Japp.
Fast nu fungerar det!
http://www.jornemark.nu/test/day.jpg

Exakt vad som var fel är jag osäker på men det hade troligen med sökvägen till katalogen test att göra. Lite rörigt vad min ISP kräver samt även om den vill ha / eller \ ....
Tog ju bara ett par timmars tårar detta :)
Nu ska bara givarna placeras ut i verkligheten och sedan skapas en ordentlig struktur för loggningen. Hoppas hinna med inom några dagar.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Bra att det fungerar!

Nu ser vi med spänning fram emot dina temepraturgrafer!
Skriv svar