Dimmer och brytarproblem.

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Janebrink
Gillar hemautomation

Dimmer och brytarproblem.

Inlägg av Janebrink »

Hej.
Jag köpte lite zwaveprodukter av märket Fibaro hos er för en tid sedan.
2st 2x1.5kW inwallbrytare
1st inwall dimmer.

Jag har problem med ena brytaren och dimmern.

Dimmern:
Dimmern är inkopplad efter alla regler och en återfjädrande brytare är monterad för att kunna stänga av/sätta på på väggen. Det funkar fint att sätta på/stänga av via InControl och z-stick som jag kör, men när jag ska använda brytaren på väggen får jag hålla på å trycka som en dåre för att få nån reaktion. Efter kanske 20 tryckningar i varierande längd så "vaknar" pucken upp och funktionerna funkar som dom ska med av/på/dimmra.
Känns som produktionsfel på pucken?

2x1.5kW brytaren:
Den första av de två puckarna jag installerade så vart det inga problem. Programmet hittar båda reläerna i pucken. Men på den andra pucken jag installerade så hittar programmet bara ett relä.
Åter igen, produktionsfel?

Utrustningen för övrigt är alltså en Aeon Labs z-stick i datorn, och InControl installerat på datorn

//Anders.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Janebrink
Gillar hemautomation

Re: Dimmer och brytarproblem.

Inlägg av Janebrink »

Det va ju väldigt mycke produktsupport man fick här...
Om ni ni nu inte svarar i telefon när man ringer, hur ska man då kunna gå vidare med ett garantiärende?!

Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ursäkta sent svar!

Felet med Dimmern har jag inte hört om tidigare, dubbel och trippel kolla inkopplingen. Låter som att något är glappt.

Pucken som inte identifieras korrekt - ta bort och lägg till den igen. Det händer lite nu och då att mjukvarorna/controllern inte initierar noterna korrekt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Janebrink
Gillar hemautomation

Inlägg av Janebrink »

Inkopplingen stämmer. Däremot verkar det som att knappen funkar felfritt om inte Z-Stickan e igång?!

Ska testa att ta bort och lägga till brytaren igen. Har redan testat detta en gång innan men får göra det igen.

Finns det inget sätt att accessa stickan och se "vad den ser"?

Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Då låter det som att mjukvan ligger och skickar något konstant till dimmern. Har du kanske några script eller scener som kör mot dimmern?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Janebrink
Gillar hemautomation

Inlägg av Janebrink »

Nix inga scener eller script. Tänkte att de va bäst att få allt att funka 100% innan ja blandar in sånt.
Men som du säger, det låter som mjukvara. Jag kör med InControl och dom verkar inte ha hört talas om Fibaro innan. Men det borde väl vara Zwave som Zwave?

Janebrink
Gillar hemautomation

Inlägg av Janebrink »

Har nu testat att exkludera och inkludera brytaren flera gånger, utan resultat.
Finns det något sätt att kolla hur z-stickan ser brytaren? Så man inte skickar tillbaka den i onödan?

Skriv svar