DS2406

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
AndersJ
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 jan 2014, 23:54
Ort: Umeå

DS2406

Inlägg av AndersJ »

Hej
Är en tok nybörjare på detta med Ubuntu/linux och OWSF, men jag har tänkt lära mig....hur det nu kommer att gå?
Nåväl har framgångsrikt installerat OWFS på Ubunty och fått kontakt med några DS18B20 temp givare via USB adapter. Till den stora planen hör oxå till att styra några SSR, till detta har jag införskaffat DS2406.
Nu till problemet:
När jag kopplar in DS2406 på nätet så ser jag den (pinne 1 5V, pinne 2 Data, pinne 3 jord) -- allt väl -- men nu vill jag kunna tända och släcka en LED (simulera SSR response) genom att switcha denna DS2406 -- men hur i h-vete kopplar jag in LEDen? Jag har försökt på alla sätt men det enda som hände en gång var att LEDen blinkade till när jag frågade om temp samt att vid varje enskillt försök att koppla in LEDen så försvinner DS2406an och jag kan inte se den via OWserver?

Det är ju nått basalt jag missar och att jag ställer frågan vittnar väl om min okunskap i elektronik, men jag tänkte att jag måste börja någonstans att lära mig så varför inte med ett sånt här roligt "övervakningssystem"....
Om någon har tips/bilder eller dyl på hur man kopplar in och styr en led med DS2406 på ett icka parasitmatat när så är jag tacksam som bara den!

// Anders
B.R.A
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 jan 2013, 08:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: DS2406

Inlägg av B.R.A »

HomeAutomation 2.0.2
Tellstick duo
LogTemp
1-wire MicroLan
www.b-r-a.se
bosse123
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 jan 2014, 18:13
Ort: Alingsås

Re: DS2406

Inlägg av bosse123 »

bakgrund:
owfs med 12 tempgivare och en ds2406 med pullupmotstånd

Jag kör ett script var 5:e sekund för att läsa av en microbrytare ansluten till ds 2406,
fungerar perfekt.


Problemet är att ungefär varannan timme tappar owfs med tempgivarna, eller rättare sagt, de visar 0 grader i någon minut.
och felet försvinner när jag stoppar ovanstående räknarscript.

någon som har någon idé??
Skriv svar