Har samma problem vid installation som Nikk hade.
Minneskortet är Kingston snabbt ultimateX 100X minneskort, SDHC, 16GB, Class 10 som medföljde när jag köpte startpaketmedia. Får dock felmeddelande när jag försöker köra igång den med Raspbmc :
mmc0: Timeout waiting for hardware interrupt – cmd12
mmc0: Timeout waiting for hardware interrupt – cmd13
mmcblk0: error -110 sending status command, retrying
mmcblk0: error -110 sending status command, retrying
mmcblk0: error -110 sending status command, aborting
Hej
Fick mitt Transcend-kort igår och fick i gång Raspberryn utan några problem.Skickade tillbaka Kinkston-kortet nu i morse.
Tack för snabb support.
Claes
16Gb-varianten bråkar mer än övriga kort. Av närmare 300st sålda har jag fått 15-20 reklamationer, vilket är alldeles för högt. Har tagit bort 16GB-varianten och ersatt med Transcend i stället.
Av 400sålda 8Gb-kort har jag fått någon enstaka reklamation, så det är 16GB-varianten som bråkar.
Vet inte riktigt vad jag ska tro längre. Minneskorten eller Raspberryn?
Har haft väldiga problem med minneskorten till min Raspberry Pi.
Köpte 2 st Kingston 8gb class 10 och 2 st Raspberry PI. Båda minneskorten slutade att fungera fungera.
Skickade tillbaka det första av dessa och fick ett nytt. Även detta slutar att fungera.
Tiden ligger på mellan 1 dag - 1 vecka. Efter det kommer jag inte åt Raspberryn längre.
Om jag då kopplar in skärm så får den felmeddelanden i booten.
Kvittar vilken Raspberry PI jag använder. Får samma problem.
Orkade inte råda i det där längre, så har inte gjort något på ett halvår ungefär.
Tog tag i det nu igen. Köpte ett nytt SD kort 4gb. Installerade om allt. Fungerade i 5 dagar.
Nu kommer jag inte åt Raspberryn längre. Denna gång så slutade loggningen av data att fungera, men jag kom fortfarande åt Raspberryn via terminal. Även generering av grafer slutade. Hittade då att operativsystemet hade satt sig själv i Read-only mode. Startade om och efter detta kommer jag inte åt den längre.
Kört olika varianter av OS. Raspian, RaspBMC och Automagically.
Det vill säga att jag även har haft installationer som inte haft som syfte att sitta och logga data mot SD-kortet, men där jag ändå får problem med minneskorten.
Överklockat dina raspberrys? Har du mät mellan tp1 och tp2 så du ser att du har stabil spänning. Ska vara minst 4.75v.
Nätdelarna är till 90% felkällorna till de flesta problem med raspberrysarna.
Kan tillägga att jag har en raspberry från en av de tidigaste batcherna med 256mb ram (från sommaren 2012) som fortfarande tuggar på med raspbmc och ett sandisk 4gb kort. Utan att ha blivit korrupt nån gång.
Även ett par AirPlay raspberrys som tuggat på i nått år utan några problem.
Ralle skrev:Överklockat dina raspberrys? Har du mät mellan tp1 och tp2 så du ser att du har stabil spänning. Ska vara minst 4.75v.
Nätdelarna är till 90% felkällorna till de flesta problem med raspberrysarna.
Kan tillägga att jag har en raspberry från en av de tidigaste batcherna med 256mb ram (från sommaren 2012) som fortfarande tuggar på med raspbmc och ett sandisk 4gb kort. Utan att ha blivit korrupt nån gång.
Även ett par AirPlay raspberrys som tuggat på i nått år utan några problem.
Båda Raspberrys är orginal. Köpta tillsammans med laddare USB 230v från m.nu.
Har inte testat att mäta hur stabil spänningen är. Har inte någon multimeter hemma.
Tack för rådet, blir att låna en av grannen och testa i helgen.
Det är lite lågt men ska inte vara nått problem egentligen. Är ditt nya kort ett kingston med? Kör du senaste mjukvarorna? för det kom en patch i november tror jag för förhindra att vissa kort kunde bli korrupta.
Jag kör enbart sandisk och transcend sd kort och dom funkar bra för mig och även ett par kompisar kör sandisk kort utan problem.
Ralle skrev:Jag kör enbart sandisk och transcend sd kort och dom funkar bra för mig och även ett par kompisar kör sandisk kort utan problem.
Ett Transcend 16 GB från m.nu vek ned sig för mig i förra veckan när jag gjorde en högst ordinär reboot - innan hade det gått som tåget (levererat augusti 2013). Senaste RPi-firmware o Rasbian, ingen överklockning, etc. - pure default...
Ralle skrev:Jag kör enbart sandisk och transcend sd kort och dom funkar bra för mig och även ett par kompisar kör sandisk kort utan problem.
Ett Transcend 16 GB från m.nu vek ned sig för mig i förra veckan när jag gjorde en högst ordinär reboot - innan hade det gått som tåget (levererat augusti 2013). Senaste RPi-firmware o Rasbian, ingen överklockning, etc. - pure default...
Läste runt lite i din tråd igår med.
Just det här med att starta om dem känns som rysk roulett. Därför har gjort att jag aldrig klonat SD-kortet innan det kraschar, trots jag sagt att "Nästa gång ska jag klona SD kortet när jag installerat klart allt".
Börjar där med bli rätt trött på att ominstallera
Blir att försöka med en extern hårddisk som jag loggar mot istället. Dock hade jag XBMC installerat på SD-kort och sen filmer på en extern hårddisk. Allt kraschade ändå efter ca 1 dag, även jag inte hade något som egentligen skrev till SD-kortet.