Har köpt och installerat en 1-fasmätare med pulsutgång. Nämligen denna. Men jag har lite problem att koppla den till 1-wire räknaren från m.nu. Har följt guiden här på wikin men får ändå inte till det. Misstänker att det kanske har med motståndet att göra?
Först kopplade jag S0 direkt till A och +5 på räknaren utan framgång. Då följde jag rådet att koppla på ett motstånd och eftersom jag hade ett 1kohm tillgängligt så testade jag att koppla denna mellan A och GND. Nu hoppar räknaren visserligen men den gör hopp om ungefär 132 steg för varje puls. Kan detta bero på motståndet? Skulle det göra någon skillnad tror ni om jag bytte det mot ett 10kohm? Eller kan det vara något annat fel?
Är det verkligen ingen som har några idéer? Vill verkligen få igång den där räknaren så fort som möjligt och jag blir inte klok på vad felet är. Hur börjar man felsöka något sånt här?
Så här säger manualen:
Pulse output
The SDM120 Series DIN rail energy meter is equipped with a pulse output which is fully separated
from the inside circuit. That generates pulses in proportion to the measured energy for accuracy
testing. The pulse output is a polarity dependant, passive transistor output requiring an external
voltage source for correct operation. For this external voltage source, the voltage (Ui) should is 5-27V
DC, and the maximum input current (Iimax) is 27mA DC. To connect the impulse output, connect
5-27V DC to connector 7 (anode), and the signal wire (S) to connector 6 (cathode).