Hur många 1wire givare?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
TommyJo
Wannabe

Hur många 1wire givare?

Inlägg av TommyJo »

Hej,

Jag har lite strul med mitt nät.

Raspberry PI med i2c.
LCD.
1 räknare för 2 elmätare.
10talet tempgivare.

Problemet började när jag kopplade in LCD'n.
Fick den inte att funka så kopplade bort lite givare och då hoppade den igång.
Nu harjag kommit så långt att när jag ansluter sista givaren så tappar nätet LCD'n.

Prövat med olika tempgivare så det ser inte ut att vara fel på en specifik givare utan snarare antalet.

Har även testat att mata i2c kretsen med en separat 5v, blev inte bättre.
Även testat starta upp owfs med flextime och regulartime, ingen skillnad(men är väl egentligen för USB dev?).

Längden på nätet är ca 50talet meter. I en röra såklart :)

Kan det var längden? Antalet givare?

Någon som haft liknande strul?
Ska koppla in vind och nederbörds giva snart så kanske man borde skaffa en i2c till och dela upp nätet?

http://revsund.mine.nu för den som vill titta på mitt hobby projekt i övrigt :)

//Tommy
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Hur många 1wire givare?

Inlägg av larky »

Kolla först att strömmen räcker till, m.nu har spänningsinjektor men det går att ordna själv.
TommyJo
Wannabe

Inlägg av TommyJo »

Jo jag matar ju extra via i2c kortet i Raspberryn. Funkar det annorlunda om man kör så eller via injektor?
//T
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Utan bygel på JP1 borde det vara detsamma som att ha en spänningsinjektor
TommyJo
Wannabe

Inlägg av TommyJo »

larky skrev:Utan bygel på JP1 borde det vara detsamma som att ha en spänningsinjektor
Japp precis så jag gjort.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

Låter som om du har någon mindre bra anslutning, kabel, etc som gör att du ligger på "gärdsgår'n" på signal/brus (signalkvalitén).

Har du använt rätt 2x2 partvinnad kabel, Ethernet CAT 5/6, eller något annat ? 1-wire går att köra på ett "balkongräcke" eller järnvägsräls - men vill du köra längre sträckor eller med större geometri (långa grenar) måste du välja rätt kabel för att få så lite dämpning/störning som möjligt.

Med hubbar kan du partitionera nätverket för att öka dess maxstorlek på en busmaster.

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
robert
Wannabe

Inlägg av robert »

Hej
Jag upplever också att när man ansluter LCD-displayen så brakar nätet ihop. Jag har just införskaffat en 4-kanalshub som jag trodde skulle lösa problemet. Men trots att jag kopplar in LCD på en egen gren från hubben så tappas LCDn bort i filsystemet (kör owfs) då jag på en annan gren ansluter lite för många givare. Så jag undrar hur isolerade grenarna på hubben egentligen är och varför är LCDn så känslig?

Noterade också egendomlighet i filsystemet, ibland ser jag en dubblett av hubben när jag kopplar in LCD på en av hubbens grenar. Verkar som LCD och blandas ihop ibland.

Jag kör senaste versionen av owfs 2.9p2.

Nån som vet?

/Robert
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Mitt nät är skit men funkar kanon.
Jag har två LCD.

Hur startar ni OWFS?
robert
Wannabe

Inlägg av robert »

Jag startar owfs med ett startscript i /etc/init.d - katalogen som innehåller följande rad:

/opt/owfs/bin/owfs --passive=/dev/ttyS0 /mnt/1wire --allow_other --timeout_volatile=60

Jag har passiv adapter, ändrade timern för cachen till 60 sekunder för att minska bussaktiviteten (jag pollar tempgivarna var 5:e minut). Jag har ca 15 tempgivare och det är lite till och från hur många jag kan ha inkopplade utan att nätet och speciellt LCDn ballar ur.

Konstigt nog så verkar LCDn påverka nätet negativt trots att den sitter på egen gren på hubben. Mycket egendomligt. Vitsen med hubben är ju (väl?) att få flera oberoende bussgrenar som inte påverkar varandra!

/Robert
Skriv svar