OWFS i kernel eller via "full" installation - skillnad?

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
brusper
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 mar 2014, 13:08
Ort: Dyrön

OWFS i kernel eller via "full" installation - skillnad?

Inlägg av brusper »

Detta är troligen en urbota dum fråga, men...

Jag har ett antal DS18B20 uppkopplade på vanligt sätt mot GPIO på en Raspberry Pi. Målet är, inte helt överraskande, att mäta temperatur på ett antal ställen.

Mitt problem är att jag förstår inte skillnaden mellan att installera OWFS i Linux kernel kontra att installera "hela" owfs enligt instruktionen i Wikin.

Scenario 1: Jag laddar w1-gpoi och w1-therm i Linux kärna med sudo modprobe w1-gpio och sudo modprobe w1-therm. Allt fungerar och jag får ett antal filer som heter w1_slave under /sys/bus/w1/devices/28-xx där xx är respektive sensors unika id. Varje fil innehåller bland annat sensorns temperatur i °C multiplicerat med 1000 så t=18187 betyder alltså att sensorn rapporterar 18,187°C. Jag kan sedan hämta värden från respektive sensor/fil med lämpligt script och stoppa in dom i min MySQL. Funkar fint även om scriptandet känns lite sådär som metod att hämta in datat.

Scenario 2: Jag installerar "the full monty" OWFS enligt Wikin, dvs sudo apt-get install owfs och så vidare. Resultatet blir åter igen att datat landar i en fil, nu i filen temperature under /mnt/1wire/10.67C6.. Värdet är visserligen lite udda och hoppar upp och ner varje gång jag printar filen (51.3401, 95,223, 63,5721 osv..) men det kan vara någon inställning.

Min fråga är alltså: vad har jag att vinna på att följa Wikin:s rekommendationer och installera hela OWFS (scenario 2) jämfört med att bara ladda modulerna i kärnan (scenario 1) och köra?
brusper
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 mar 2014, 13:08
Ort: Dyrön

Re: OWFS i kernel eller via "full" installation - skillnad?

Inlägg av brusper »

...dessutom inser jag nu att den "fulla" installationen bara resulterar i att en av tre temperatursensorer rapporteras, i scenario 1 får jag tre olika filer; en per sensor jag för närvarande har inkopplad.
brusper
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 mar 2014, 13:08
Ort: Dyrön

Re: OWFS i kernel eller via "full" installation - skillnad?

Inlägg av brusper »

Efter diverse googlande och läsande tror jag att jag kan besvara min fråga själv ;-)

Scenario 1 är en enkel och bra lösning förutsatt att man har relativt korta buslängd. owserver körs dessutom med root-privvar i detta fallet, bra att veta om man är fundersam på säkerheten.
Scenario 2 förutsätter en i2c busmaster (t ex DS2482-X eller liknande) och gör att busslängden inte blir speciellt kritisk samt att man ganska lätt kan åstadkomma galvanisk isolering av 1-wire-bussen mot Raspan.

Det vill säga att i mitt fall, med sensorerna kopplade direkt till GPIO:n skall jag överhuvud taget inte använda den fulla installationen.

Stämmer detta med sakkunskapens syn på saken? :?:
bosse123
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 jan 2014, 18:13
Ort: Alingsås

Re: OWFS i kernel eller via "full" installation - skillnad?

Inlägg av bosse123 »

du kör alltså inte över någon buss överhuvudtaget?
Skriv svar